02187273

راه اندازی سیستم تلفن داخلی

آموزش صفر تا صد راه اندازی سیستم تلفن داخلی و نصب آن

سیستم تلفن داخلی چه سیستمی ست؟در خصوص انواع مرکز تلفن سانترال چه می‌دانید؟ نحوه نصب و راه اندازی سیستم تلفن داخلی چگونه است؟ تا پایان این مقاله با ماهان ویپ همره باشید تا آموزش صفر تا صد سانترال که شامل راه اندازی سیستم تلفن داخلی، انجام تنظیمات سانترال، انواع مرکز تلفن داخلی، نحوه کابل کشی در نصب دستگاه سانترال و… می‌شود را بدست آورید.

در تمام ادارات و شرکت‌های بزرگ و کوچک برای ارتباط برقرار کردن بین کارمندان و اتاق‌های مختلف سازمان از نصب تلفن سانترال که همان راه اندازی سیستم تلفن داخلی است، استفاده می‌کنند. اما سیستم تلفن داخلی سانترال چگونه راه‌اندازی می‌شود و چه زمینه‌سازی‌هایی نیاز دارد؟ در حقیقت با نصب و راه اندازی سیستم تلفن داخلی و یک دستگاه سانترال می‌توان یک یا چند خط تلفن شهری بین تمام کارمندان به اشتراک گذاشت. از طریق نصب تلفن سانترال کارمندان قادر هستند پاسخگوی تماس‌های ورودی یا تماس‌های داخلی باشند. در ادامه مبحث “ راه اندازی سیستم تلفن داخلی ” به مهمترین نکات آموزش راه اندازی تلفن داخلی سانترال خواهیم پرداخت.

با شرکت ارائه دهنده خدمان ویپ ماهان ویپ همراه شوید

نحوه نصب دستگاه سانترال

انواع سیستم تلفنی داخلی یا سانترال

انواع مرکز تلفن سانترال بر اساس میزان ظرفیت ؛

  • سیستم تلفن داخلی کم ظرفیت,
  • سیستم تلفن داخلی پر ظرفیت؛

انواع مرکز تلفن داخلی بر اساس نوع کارایی

  • سیستم تلفن داخلی تحت شبکه
  • سیستم تلفن داخلی خارج از شبکه

مراحل و روش راه اندازی سیستم تلفن داخلی

همانطور که در مطالب قبلی عنوان کردیم، تلفن سانترال یکی از انواع تلفن ثابت به شمار می‌رود که صرفا در مراکز اداری و محیط‌های کاری کاربرد دارد. اولین کار برای راه اندازی سیستم تلفن داخلی یا نصب تلفن سانترال اتصال خط تلفن شهری به دستگاه سانترال است. سپس لازم است تنظیمات داخلی انجام شود. با توجه به نوع خطوط داخلی، کابل و رشته‌ سیم‌های مورد نیاز باید اتصال بین دستگاه تلفن سانترال و خروجی برقرار شود.

بعد از نصب سوکت‌ خطوط داخلی به دستگاه سانترال تنها باید دکمه پاور را زده تا چراغ‌های دستگاه روشن شود.

مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ بهترین در خدمات تلفن های شبکه ای است.

نکات مهم و قابل توجه در خصوص نحوه نصب دستگاه سانترال

  1. مکان؛ برای راه اندازی سیستم تلفن داخلی انتخاب مکان جهت نصب سانترال مهم است و باید مکان مناسبی برای نصب تلفن سانترال روی دیوار در نظر گرفت. ارتفاع این مکان از زمین مهم است تا رطوبت و گرد و غبار کمتری باعث اختلال در کار سانترال شود.
  2. نقشه؛ داشتن نقشه نصب تلفن سانترال (نقشه مخابراتی) از دیگر نکات مهم در زمان نصب سیستم تلفن داخلی است. در قدم اول مسیر خطوط مخابراتی را باید مشخص کنید. سپس یک نقشه کامل با رنگبندی خطوط، شماره خط، رنگ کابل‌ها و… طراحی کنید. در نقاطی که اتصال صورت گرفته و ترمینال پدید می‌آید، باید تفکیک رنگ، زوج سیم‌های ورودی و خروجی به همراه شماره پورت داشته باشیم. در نهایت کار راه اندازی سیستم تلفن داخلی با تعیین زنگ‌خورها و سطح دسترسی هر کاربر نقشه کامل است.
  3. آریش کابل‌ها؛ نحوه کابل کشی در نصب دستگاه سانترال در راه اندازی سیستم تلفن داخلی مهم است. یعنی باید درنظر داشت که متناسب با رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی، نوع داخلی که دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید است، چه آرایشی برای مسیر کابل‌کشی از مرکز تلفن داخلی تا کابل آنفولان و از پست مخابراتی تا پریز، مناسبتر است.
  4. تجهیزات؛در ابتدای راه اندازی سیستم تلفن داخلی به تجهیزات اولیه نیاز داریم. درصورت وجود تمام لوازم جانبی همچون موزیک پشت خطی، دستگاه برای ضبط مکالمه، باطری برای بکاپ و…با ایتفاده از پیچ و مهره می‌توان دستگاه سانترال را در مکان مناسب نصب نمود و وارد مرحله بعد از راه اندازی سیستم تلفن داخلی که انجام تنظیمات سانترال است شد.
  5. تنظیمات؛ انجام تنظیمات سانترال مرحله بعد از نصب و سیم‌کشی مرکز تلفن داخلی است. در این قسمت دو روش برای انجام تنظیمات سانترال پیش رو داریم، یکی برنامه‌ریزی تلفنی و دیگری کامپیوتری. در قدم اول برای تنظیمات عمومی و راه اندازی سیستم تلفن داخلی لازم است تا تاریخ، نام‌های داخلی و.. باید تنظیم و بروز شوند. سپس خط تلفن‌های شهری روی سیستم بر اساس صلاح دید کارفرما طبقه‌بندی می‌شوند. در آخر اگر کارفرما صلاح بداند تنظیمات سفارشی باید انجام شود. این تنظیمات شامل تلفن گویا، ساعات کاری، گروه زنگ‌خور و… است.نحوه کابل کشی در نصب دستگاه سانترال

نحوه کابل کشی در نصب دستگاه سانترال

در مراحل راه اندازی سیستم تلفن داخلی پس از آموزش نصب تلفن سانترال مکان مناسب، نوبت به کشیدن سیم و کابل به مکان‌ها و اتاق‌های مورد نظر است. در گام اول باید خط‌های تلفن شهری از مخابرات به دستگاه سانترال وصل شوند که به وسیله کابل‌های مخصوص و توسط نیروی متخصص انجام می‌شود.

لازم است در خصوص نحوه نصب دستگاه سانترال بدانید به طور کلی سه نوع دسته‌بندی برای خطوط داخلی سانترال وجود دارد؛

  • خطوط داخلی دیجیتالی؛کابل کشی برای خطوط دیجیتال باید 2زوج سیم باشد این یعنی برای هر خط دیجیتال 4 سیم لازم است.
  • خطوط داخلی آنالوگی؛ هر خط آنالوگ دو سیم دارد. این دوسیم در وسط سوکت تلفن قرار دارد و برای راه‌اندازی فکس یا تلفن معمولی لازم است.
  • خطوط داخلی هایبریدی؛ 2 سیم برای خطوط هایبریدی لازم است.این دو سیم در سوراخ کناری سوکت تلفن وجود دارند.

ایجاد یک شماره داخلی

ایجاد یک شماره داخلی برای ایجاد یک داخلی جدید به سربرگ PBX بروید و روی گزینه Extension کلیک کنید. ابتدا باید نوع تلفن را انتخاب کنید: SIP: یکی از استانداردهای پرکاربرد است که توسط موبایل‌ها نیز پشتیبانی می‌شود. می‌توانید پروتکل تماس با داخلی‌ها را از این نوع انتخاب کنید. IAX2: این پروتکل برای ارتباط فکس یا ایجاد ترانک بین دو سرور استریسک مناسب است.

ZAP و DAHDI: دو پروتکل که برای ارتباط ترانک مخصوصا کارت‌های PCI کاربرد زیادی دارند. در این مثال SIP را انتخاب و روی Submit کلیک می‌کنیم. User Extension برای شماره داخلی و Display Name برای نام فرد است. تنظیمات دیگری در این صفحه لازم نیست فقط در قسمت Secret یک رمز اختصاصی برای تنظیم نرم‌افزار تلفن انتخاب کنید. در قسمت Feature Code می‌توانید برخی کدها را به کاربردهایی مثل انتقال و انتظار مکالمه، ردیابی و تماس با صندوق صوتی اختصاص دهید.

مقاله مرتبط: آشنایی با تجهیزات ویپ

نحوه نصب دستگاه سانترال

ماهان ویپ بهترین در ارائه تلفن های ویپ

شما وبسایت معتبر ماهان ویپ می‌توانید با بروزترین سیستم‌های ارتباط مشتری، تلفن گویای هوشمند و سیستم تلفن داخلی آشنا شده و در صورت تمایل برای دریافت خدمات ثبت سفارش کنید. در ماهان ویپ بالاترین آپشن سرویس‌هایی نظیر سیپ ترانک، ip pbx ، ویپ، سخت افزاري و نرم افزارهای مرتبط با هر کدام را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.در ماهان ویپ منتظر حضور دیجیتالی شما هستیم.

سخن آخر

در مبحث “ راه اندازی سیستم تلفن داخلی ” سعی کردیم شما را با انواع مرکز تلفن سانترال آشنا کنیم. لازم به یادآوری است که قبل از تولید سیستم تلفنی سانترال، برای کنترل خطوط تلفن از دستگاهی آستفاده می‌کردند که توسط نیروی انسانی و به صورت دستی هدایت می‌شد. این دستگاه باید نزدیک به ساختمانی که قراربود از آن استفاده شود نصب می‌شد. با گذر زمان و افزایش تعداد مصرف کنندگان این دستگاه دیگر قادر به کنترل و هدایت تمام ارتباطات نبود و جای خود را به انواع مرکز تلفن سانترال داد. برای اطلاعات بیشتر لینکدین ماهان ویپ را از دست ندهید.

سوالات پرتکرار

  • معیار تفاوت و دسته بندی انواع مرکز تلفن سانترال چیست؟

ظرفیت پشتیبانی از خطوط و نوع کارایی آنها

  • بهترین برند و مدل تلفن سانترال کدام است؟

در میان تمام شرکت‌هایی که تا کنون در زمینه طراحی، تولید و انجام تنظیمات سانترال فعالیت داشته‌اند پاناسونیک معتبرترین برندها بوده و هست.

  • نحوه کار سانترال چگونه است؟

یک مرکز تلفن سانترال با دریافت خطوط تلفن شهری و تقسیم کردن آن به خط‌های داخلی متعدد قادر است یک ارتباط یکپارچه و منظم بین اتاق‌ها و کارمندان برقرار سازد.

پیمایش به بالا