02187273

استریسک چیست

استریسک چیست؟ راهنمای جامع برنامه استریسک برای مدیریت مرکز تماس

امروزه سوالات زیادی پیرامون استریسک چیست (asterisk چیست) از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. در این مقاله می‌خواهیم در باب نرم افزار استریسک، مزایا، معایب و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید بدانید کاربردهای استریسک چیست و بیشتر با سیستم تلفنی استریسک آشنا شوید تا پایان با من همراه باشید.

برای اطلاعات بیش تر درباره ویپ و نرم افزار های لازم به سایت شرکت ارائه دهنده نرم افزار‌های مرکز تماس ماهان ویپ مراجعه کنید.

هرآنچه که در مورد Asterisk باید بدانید

از مزایای بسیار مهم سرورهای تلفن تحت شبکه استریسک (Asterisk)، قابلیت‌های نظارتی و سهولت استفاده از آن‌ها است. انبوهی از اطلاعات شامل تماس‌های ورودی و خروجی داخلی، مدت‌زمان مکالمه، پیام‌های صوتی، فکس، تلفن‌ها و کانال‌های مشغول و غیره از موارد قابل‌مشاهده هستند. علاوه‌براین، با نرم‌افزار استریسک (Asterisk) می‌توان تنظیمات را بر روی سرورها از تغییرات ساده و کوچک گرفته تا تغییرات بنیادین از طریق پنل‌های تحت وب دسترسی سرور انجام داد.

نرم‌افزار استریسک چیست؟

نرم‌افزار استریسک (Asterisk) این امکان را ایجاد می‌کند تا چند حساب کاربری مختلف با سطوح دسترسی گوناگون برای کاربران ایجاد شود. همچنین در این نرم‌افزار می‌توان چندین گروه کاربری با سطوح دسترسی مختلف تعریف و کاربران را در این گروه‌ها دسته‌بندی کرد. دراین‌خصوص امکانات هر گروه در نرم‌افزار استریسک (Asterisk) نمایش داده می‌شود و می‌توان سطوح دسترسی خاصی را به هر گروه اختصاص داد. همچنین در این نرم‌افزار می‌توان حساب‌های کاربری مختلف برای افراد تعریف و هر فرد را در یک گروه دسته‌بندی کرد.

نرم افزار استریسک چند کاربره است

با نرم‌افزار استریسک Asterisk چندین کاربر هم زمان می‌توانند از طریق انواع مرورگرها به سرور متصل شده و بر اساس سطح دسترسی خود از امکانات آن استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال با استریسک مدیر می‌تواند با حساب کاربری خود تنها دسترسی به اطلاعات نظارتی داشته باشد، حسابدار از مدت‌زمان مکالمات آگاه شود، منشی وضعیت داخلی‌ها و خطوط را ببیند و داخلی جدید تعریف کند و مدیر فناوری اطلاعات تمامی دسترسی‌ها را داشته باشد. به‌این‌ترتیب هر فردی بسته به نیاز و توانمندی خود می‌تواند از نرم‌افزار تلفنی تحت شبکه استریسک (Asterisk) استفاده کند.

اگر به دنبال بهترین نرم افزار های ویپ هستید پشنهاد ما به شما نرم افزار مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ است.

نرم افزار استریسک

ساختار و طریقه اجرای نرم افزار استریسک چیست؟

استریسک (Asterisk) یک ساختار pbx است که بر پلتفورم bsd، LINUX، ویندوز و… اجرا می‌شود. باید بدانید قابلیت های استریسک چیزی بیشتر ازPBX  است. برای آن دسته از کسانی که می‌خواهند بدانند آستریسک چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد باید بگوییم که استریسک asterisk نرم افزاری است که خدمات پست صوتی را به همراه فهرست، کنترل صوتی، پاسخگویی صوتی تعاملی و صف بندی تماس ارئه می‌دهد. نرم افزار استریسک از تماس سه طرفه، خدمات شناسه تماس، SIP، IAX، ADSL H323( به عنوان کلاینت و سرور) MGCP (تنها مدیریت تماس) پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار استریسک در حوزه ویپ است

این نرم افزار که در حوزه تلفن voip است، می‌تواند باعث ایجاد تماس تلفنی در نقاط مختلف شود. در حقیقت می‌توان آن را گامی بر عمومیت بخشیدن به روش‌های ارتباطی که بر شبکه‌های کامپیوتری مبتنی هستند دانست. از طرفی ویژگی‌ها و قابلیت های استریسک همچون رایگان بودن، متن باز بودن، استاندارد بودن پروتکل‌های مختلف، امکانات متنوع، عدم وابستگی به سخت افزارهای خاص و… مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

اگر تمایل دارید که اطلاعات مفیدی درباره ی تجهیزات مرکز تماس بدانید مقاله آشنایی با تجهیزات ویپ را از دست ندهید.

کاربرد استریسک

کاربردهای استریسک چیست؟ ASTERISK برای برقراری ارتباطات داخلی توسط تجهیزات تلفنی آنالوگ و دیجیتال از تعدادی سخت افزار پشتیبانی می‌کند، که اغلب آن‌ها سخت افزارهایی هستند که توسط شرکت یا گروهی ساخته شده‌اند.

ویژگی‌های استریسک

ASTERISK برای برقراری ارتباط صوتی بر بستر IP نیاز به هیچگونه سخت افزار اضافی ندارد. البته به عنوان یک راه‌انداز استاندارد انتظار می‌رود که سخت افزار ساختگی به عنوان یک مکانیزم زمان‌بندی غیر متحرک(برای کاربردهای معینی مانند برگزاری کنفرانس) پیاده سازی نماید. اجازه دهید بگوییم ویژگی های فوق العاده‌ای که استریسک را متمایز می‌کند چیست؟

ویژگی های استریسک چیست

1 اپراتور هوشمند در استریسک

نرم افزار استریسک به گونه‌ای برنامه نویسی شده است که اگر فردی با شرکت شما تماس بگیرد، بعد از ورود تماس منوی شرکت و تمام بخش‌هایی که در شرکت شما وجود دارد به صورت صوتی برای فرد پخش خواهد شد. سپس تماس گیرنده عدد بخش مورد نظر را شماره گیری می‌کند و سیستم استریسک تماس را به شکل خودکار به بخش مربوط متصل می‌کند.

2 ساخت داخلی‌ بدون محدودیت

در بعضی موارد شرکت‎های بزرگ بخش‌های زیادی دارد.شما به راحتی می‌توانید به وسیله کاربرد ASTERISK و پروتکل‌های SIP و  IAXهر اتصال داخلی که نیاز دارید بسازید. بنابراین نگران محدودیت نباشید و با استفاده از این نرم‌افزار به هراندازه که دلتان خواست داخلی با کاربردهای مختلف بسازید.

3 صندق انتقاد و پیشنهاد

یکی دیگر از ویژگی های استریسک امکان تنظیم صندق صوتی است. شما با این سیستم می‌توانید از تماس گیرنده‎ها بخواهید تا پیشنهادات یا انتقادات خود را برای شما بازگو کنند. سپس با استفاده از نرم افزار استریسک آن را ضبط کنید.

جالب است بدانید شما می‌توانید برای هر داخلی یک صندق پیام جداگانه تنظیم کنید تا اگر تماس گیرنده موفق به صحبت با داخلی مورد نظر نشد، پیغام خود را بگذارد.

4 انتقال تماس با امکانات استریسک

در زمانی که لازم است شما می‌توانید یک شماره ثابت یا یک شماره همراه را برای هرکدام از داخلی‎ها تعریف کنید تا با استفاده از آن‌ها تماس را از یک داخلی به داخلی دیگر انتقال دهید. این قابلیت ASTERISK زمانی به کار می‌آید که شما بخواهید پاسخ دادن به ارباب رجوع را به اتاق دیگری واگذار کنید.

5 پیجینگ یکی از ویژگی های استریسک

آیا می‌دانید پیجینگ در استریسک چیست؟ این سیستم از جذاب‎ترین امکانات و قابلیت های استریسک است که شرکت‎ها می‎توانند از آن استفاده کنند. این قابلیت شرایط را فراهم می‌کند که مدیر شرکت بتواند هرتعداد داخلی که می‌خواهد را به یک سیستم یکپارچه پیجینگ تبدیل کند و هر زمان که بخواهد با تمامی آنها در یک زمان به صورت یکطرفه صحبت کند.

6 صف انتظار کارامدترین کاربرد ASTERISK

 جذاب‏ترین مزایای استریسک چیست؟ از نظر من کاربردی‎ترین ویژگی و مزایای برنامه نویسی استریسک صف انتظار است. با وجود این قابلیت دیگر تماس‎ها به طور مستقیم به داخلی مورد نظر وصل نمی‎شوند؛ بلکه ابتدا باید وارد صف انتظار شوند و دقایقی را در صف بمانند تا داخلی مورد نظر آماده پاسخگویی به آن‌ها شود.

جذاب‌تر این که در زمان انتظار برای افراد موسیقی، شعارهای تبلیغاتی، قوانین و یا اخبار جدید شرکت را پخش خواهد کرد و تعداد افرادی که در صف هستند نیز برای جلب رضایت بیش‌تر تماس گیرنده اعلام می‌شوند.

از مزایا و ویژگی های استریسک گفتیم؛ جادارد بدانیم معایب استریسک چیست؟

مزایای استریسک چیست

معایب استریسک چیست؟

در خصوص معایب مرکز تلفن دیجیتال استریسک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

کیفیت صدا

در صورتی که همه شرایط عالی باشد کیفیت صدا بسیار خوب است ولی این امر مستلزم داشتن یک پهنای باند مطلوب، کیفیت تجهیزات بالا، ارائه دهنده سرویس خوب، مقصد تماس و تعدادی دیگر از فاکتورها استکه در صورت ضعیف بودن در یکی از گزینه‏ها امکان افت کیفیت صدا بسیار بالا خواهد بود.

امنیت

یکی دیگر از معایب نرم افزار استریسک به امنیت مجموعه مربوط می‌شود. در این سیستم مسئله حفره‌ها و حمله‌های اینترنتی وجود دارد همچون سرقت‌های هویتی و سرویسی، ویروس‎های بدافزاری، حمله‎هایی از قبیل ؛ phishing،  dos ،  spamming و…

خارج از سیستم بودن در هنگام قطع برق

برخلاف خطوط pstn در قطع برق امکانات استریسک نیز قطع خواهد شد. در نتیجه برای استفاده بی وقفه از ویژگی های استریسک نیاز است تا یک تامین کننده اضطراری برق داشته باشیم.

معایب استریسک چیست

سخن پایانی

در این مقاله به سوال ” استریسک چیست” پاسخ دادیم و گفتیم که یک نرم افزار متن باز است که توسط Digium منتشر شده است که می‌توان از ان برای فعال کردن کامپیوتر شخصی به عنوان یک سرور سرویس دهنده voip استفاده کرد. امیدواریم با مطالب بالا دقیقا متوجه شده باشید که کاربرد asterisk چیست و چه قابلیت‌هایی دارد.

اگر میخواهید بهترین تجهیزات ویپ را با کیفیت عالی و قیمت مقرون به صرفه داشته باشید پیشنهاد ما به شما مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ است

چرا ماهان ویپ بهترین شرکت برای خدمات و تجهیزات ویپ است؟

ماهان ویپ با سابقه بیش از 20 سال در خدمات ویپ و  نرم افزار مدیریت مرکز تماس بهترین کیفیت و سرویس خدمات متنوعی را برای شما به ارمغان می آوردند تا شما با خیال راحت برنامه‌های شرکت و بیزینسس خود را مدیریت کنید و رضایت مشتری های خود را به حداکثر برسانید. برای اطلاعات بیش تر در باره نرم افزار های ویپ و مرکز تماس به پیج اینستاگرام ماهان ویپ سر بزنید.

اپراتور هوشمند در استریسک

سوالات متداول

  1. نرم افزار استریسک بر روی چه سیستم عامل‎هایی بار گذاری می‌شود؟
  • Solaris
  • Linux
  • Mac OSX
  • NetBSD
  • Unix
  • FreeBSD
  • OpenBSD

البته باید اضافه کنیم که علاوه بر این سیستم عامل ها پلتفورم‎های ویندوز هم سیستم استریسک را پشتیبانی می‎کنند.

  1. Dialplanچیست؟

یکی از جذاب‌ترین قسمت‎های استریسک جایی که جریان تماس ساخته می‌شود، هر تماسی که برقرار شود و به هر قسمتی که برود باید در dialplan دارای مسیر شود.

  1. یکپارچه سازی با تقویم یعنی چه؟

آیا تاکنون سرور استریسک شما در تماسی اتوماتیک ، اخرین قرار ملاقات شما را یاد آوری کرده است؟با استفاده از api تقویم استریسک که با تقویم‌های مختلف نظیر cahdav همخوانی کامل دارد می‌توانید از این قابلیت جذاب استفاده کنید.

پیمایش به بالا