02187273

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی ویپ

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی ویپ (VoIP)

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی ویپ

برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن مبتنی بر IP به تجهیزات زیادی نیاز دارید و اگر این شیوه را برای یک دفتر اداری کوچک انتخاب کرده‌اید هزینه اندکی را باید پرداخت کنید. البته منظور از هزینه اندک، مقایسه آن با سایر روش‌ها مانند سیستم‌های سانترال است.

سرور مدیریت تماس یا رایانه:

برای راه اندازی نرم افزار ویپ (voip)، ابتدا نیاز به یک سیستم عامل نیز دارید تا تماس‌ را مدیریت کند. اگر در شرکت شما یک سرور وجود دارد از آن استفاده می‌کنید در غیر این صورت با توجه به تعداد کاربران، به یک کیس کامپیوتر نیاز خواهید داشت. برای دفاتر کوچک یک کامپیوتر با پردازنده دوهسته‌ای و فرکانس ۲ تا ۲٫۵ گیگاهرتز مناسب است. این سیستم به یک گیگابایت یا بیشتر رم نیاز دارد و هارددیسک آن نیز باید حداقل ۲۰ گیگابایت فضا داشته باشد. توجه داشته باشید اگر از روش‌های ضبط مکالمه یا ایمیل صوتی استفاده می‌کنید به ظرفیت بیشتری نیاز دارید ضمن اینکه کاربردهای صوتی معمولا نیاز به توان پردازش و حافظه بیشتری دارند و لازم است رایانه را ارتقا دهید.

در ادارات متوسط و بزرگ معمولا نوع کاربردها و تعداد کاربران مشخص‌کننده سیستم رایانه‌ هستند. برای راه‌اندازی مرکز تلفن بدون اینکه در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو شوید یک پردازنده چهارهسته‌ای با چهار گیگابایت رم مناسب است. بدیهی است هر چقدر این رایانه‌ها قدرت بیشتری داشته باشند خدمات بهتری ارائه خواهند کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی ویپ
تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی ویپ

گیت وی Gateway:

اگر مرکز تلفن را برای تماس‌های درون‌سازمانی و ارتباط کارکنان با یکدیگر راه‌اندازی کرده‌اید استفاده از رایانه و راه‌حل‌های نرم‌افزاری کفایت می‌کند و احتیاجی به موارد دیگر نخواهید داشت اما اگر قرار است خطوط PSTN مخابراتی را به شبکه IP داخلی متصل کنید باید در نقطه تماس این دو شبکه یک مبدل نصب شود. تجهیزاتی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند Gateway نام دارند. در این زمینه دو راه‌حل وجود دارد نخست کارت‌های PCI هستند که درون کامپیوتر نصب می‌شوند و دوم تجهیزاتی که همانند یک مودم ADSL‌ سرویس خود را در اختیار رایانه قرار می‌دهند.

روتر Router:

درصورتی که از خطوط سیپ ترانک Sip Trunk که خط های 4 یا 5 رقمی هستند که توسط مخابرات ارائه می شوند، استفاده می کنید، در سیستم ویپ به روتر احتیاج خواهید داشت. اگر از روترهای سیسکو استفاده کنید، امکان استفاده از FXO و FXS را دارید که ماژول گیت وی هستند و خطوط آنالوگ را به سیستم تلفنی متصل می کنند. درنتیجه دیگر نیاز به خرید گیت وی نخواهید داشت.

این تجهیزات بر اساس کاربرد خود شناخته می‌شوند، به عنوان مثال دستگاهی که ارتباط شبکه PSTN را به زبان قابل فهم برای شبکه IP ترجمه می‌کند FXS نام دارد و دستگاهی که سیستم تلفنی ویپ را به سیگنال‌های آنالوگ برای درک PSTN‌ تبدیل می‌کند با نام FXO شناخته می‌شود. به زبان ساده‌تر اگر بخواهید شبکه داخلی خود را به چهار خط تلفن PSTN با چهار شماره مختلف وصل کنید احتیاج به دستگاه FXO با چهار پورت ۱۱-RJ دارید تا کانکتورهای تلفن در آن نصب شوند.

در این حالت فقط می‌توانید با بیرون از سازمان تماس بگیرید و برای دریافت تماس باید یک دستگاه FXS داشته باشید. تجهیزات VoIP Gateway هر دو کار را انجام می‌دهند و در انتخاب آنها باید به مواردی مثل تعداد پورت‌های ورودی و خروجی، سازگاری با استانداردهای صوتی مثل SIP و سازگاری با فکس توجه شود. معمولا Gateway دارای یک کنترل‌پنل است که از طریق وب تنظیم می‌شود و در مدل‌های حرفه‌ای امکاناتی مثل حذف انعکاس صدا، پشتیبانی از انواع کدک‌های صوتی و برخی ویژگی‌های امنیتی اضافه می‌شود. این تجهیزات را می‌توانید با قیمت ۲۰۰ هزار تا چندین میلیون تومان خریداری کنید ولی توجه داشته باشید که مدل‌های مختلف بر اساس کاربردهای خود با یکدیگر تفاوت دارند و معمولا هر کدام با تعداد محدودی از پلتفرم‌های نرم‌افزاری سازگار هستند. در نتیجه در این راه‌حل باید به دنبال دستگاهی باشید که از استریسک پشتیبانی کند.

پیمایش به بالا