02187273

آموزش راه اندازی ویپ

آموزش راه اندازی ویپ (VoIP) و نصب سرور تلفن تحت شبکه

.سیستم تلفن ویپ چیست؟ چه کاربردی در کسب و کارو بیزینس دارد؟ چگونه ویپ را راه اندازی کنیم؟ در مباحث قبلی شما را با سیستم هوشمند ویپ آشنا کردیم. در این مقاله تصمیم داریم با آموزش راه اندازی ویپ به عزیزانی که علاقه دارند از تلفن گویای هوشمند برای ارتباط بهتر با مشتریان خود استفاده کنند، کمک کنیم تا راحت‌تر این سیستم را راه اندازی کنند. با ماهان ویپ همراه شوید برای آموزش راه اندازی ویپ و نکات قابل توجه در این زمینه.

همانطور که در قبل برایتان به صورت مفصل توضیح دادیم در عصری زندگی می‌کنیم که کسب و کارها و بیزینس‌ها در حال تغییر و تحول‌های مشتری مدارگونه هستند. این تغییرات با جایگزین کردن تلفن تجاری سنتی با سیستم هوشمند voip آغاز شده است. اگر در حال حاضر تجارت شما وابسته به تلفن ثابت است با راه اندازي ويپ از امکانات جانبی بسیار زیاد آن همچون صرفه جویی و دسترسی آسان به تلفن مجازی بهرمند شوید. در ادامه خواهیم خواند سانترال چیست، issabel چیست، elastix چیست، تلفن ویپ voip چیست، سیستم voip سیسکو چیست، راه اندازی تلفن ویپ چگونه است. با شرکت ارائه دهنده تلفن ویپ ماهان ویپ همراه باشید.

سانترال چیست؟

در ادامه مطلب آموزش راه اندازی ویپ لازم است چند سیستم توضیح داده شود یکی از آنها سانترال است. به دستگاه یا سروری که در یک سازمان بین کارکنان ایجاد ارتباط کرده و باعث می‌شود روند برقراری ارتباط بهتر شود سانترال یا مرکز تلفن می‌گویند. تلفن سانترال به شما کمک می‌کند تا با ایجاد یک بستر مناسب خطوط تلفن شرکت یا اداره خود را بهتر مدیریت کنید. از مزایای سانترال می‌توان به هزینه و نیروی کار کمتر، پاسخ‌گویی بی وقفه، ارتباط مستمر و پیگیر با مشتریان و… اشاره کرد. برای اطلاع از هزینه راه اندازی voip با کارشناسان ماهان نت تماس بگیرید.

Elastix چیست؟

در ادامه مقاله آموزش راه اندازی voip به نرم افزاری ماخذ آزاد که در جهت رشد سیستم تلفن voip  برنامه ریزی شده است elastix می‌گویند. قالب این نرم افزار gnu/gpl است و توسط شرکت digium در سال 1999 به بازار ارائه شد. از دلایل محبوبیت elastix می‌توان به بی‌نیازی از نرم افزار خاص، رایگان بودن خدمات، استفاده اندک از سخت افزار، جابجایی راحت، نصب آسان و… اشاره کرد. با ما در آموزش راه اندازی ویپ همراه باشید.

راه اندازی تلفن تحت شبکه

Issabel چیست؟

در راه اندازی سیستم voipاز آنجا که سیستم استریسک دارای نقاط ضعفی همچون نداشتن رابط کاربری و … بود در نهایت به دست تیم توسعه issabel تغییر کرد. سیستم تلفن ایزابل امروزه یک جایگزین قدرتمند برای سیستم تلفن استریسک محسوب می‌شود. تلفن ویپ ایزابل با نرم افزارهای مختلف و امکانات و توانایی‌های بیشتر یکی از محبوبترین سیستم‌های تلفن ویپvoip تبدیل شده است.اما تلفن ویپ چیست؟

تلفن ویپ چیست؟

همانطور که در مباحث قبلی برایتان به صورت کامل و مفصل توضیح دادیم که سیستم تلفن ویپ چیست. برای یاد آوری اشاره می‌کنیم که صوت و آوای انسان یک سیگنال آنالوگ است. به همین دلیل برای ارسال یک صدا لازم است در مبدا این سیگنال از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و ارسال شود. این که صدا باید برای انتقال از طریق ip pbx  به بسته‌هایی از نوع دیتا تبدیل شود، این دیجیتالی شدن باید انجام شود. در راه اندازی تلفن تحت شبکه باید گفت که از طرفی یک سیگنال دیجیتالی خیلی راحت تر و ساده‌تر قابل کنترل، فشرده سازی، مسیریابی، تبدیل شدن به فرمی مناسب، مقاومت در برابر نویز و… است.

از جهتی ویپ voip به نسبت سیستم تلفن سنتی از نظرهای مختلف دارای مزایای بسیار قابل توجهی است. همچون؛ عدم نیاز به سیکشی، وجود کنفرانس‌های صوتی تصویری، ادغام دستگاه تلفن با pc، امکان تماس خارج از سازمان به صورت رایگان، راحتی در گسترش، مدیریت آسانتر، کاهش هزینه‌ها و…

همانطور که در راه اندازی تلفن اینترنتی گفتیم این سرویس دارای مزایای بسیاری است که سبب می‌شود تا هر مدیری بخواهد از سیستم تلفن voip  برای شرکت یا سازمان خود استفاده کند. اما با توجه به ساختار و ماهیت شبکه‌های ip لازم است که در راه اندازي ويپ  بسیار فنی و دقیق عمل شود تا ریسک‌های امنیتی پایین آید. در بهترین حالت راه‌ ندازی voip صورت پذیرد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله ویپ چیست را از دست ندهید.

راه اندازی ویپ چگونه است؟

راه اندازی ویپ (VoIP) و تلفن تحت شبکه قابلیت این را دارد که روش کار سیستم‌ های تلفنی را کاملاً متحول نمایند و از طرفی شرکت‌ های زیادی هستند که سرویس ویپ ارائه میدهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند.

روش‌های برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است، امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژی به نام ویپ VoIPاستفاده میشود. ویپ یک روش مناسب برای تبدیل سیگنال‌ های آنالوگ صوت به داده‌ های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل میشوند.

ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه میتواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید، اگر تبدیل سیگنال‌ های آنالوگ به داده‌ های دیجیتال ممکن باشد، ویپ میتواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند، فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. برای اطلاع از هزینه راه اندازی voip کلیک کنید.

برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن دو راه‌حل وجود دارد؛ اول اینکه یک رایانه را به طور کامل به مرکز تلفن اختصاص دهید و دوم می‌توانید از یک ماشین مجازی روی یک سرور قوی استفاده کنید. در این حالت با کمک برنامه‌های مجازی‌سازی مثل VMWare یا VirrtualBox ابتدا یک ماشین مجازی بسازید و سپس الستیکس را روی آن نصب کنید. بعد از اینکه فایل ISO را دانلود کردید اگر یک رایانه مستقل را برای مرکز تلفن در نظر گرفته‌اید فایل را روی یک CD رایت کنید و پس از آن در بایوس، تنظیمات بوت را روی درایو نوری قرار دهید.

برای ماشین‌های مجازی نیازی به این کار نیست و می‌توانید به طور مستقیم آدرس فایل ISO را بدهید. در ادامه الستیکس را روی یک ماشین مجازی VMWare نصب می‌کنیم. در این توضیحات از نسخه ۹٫۰٫۱ برنامه VMWare و نسخه ۶۴ بیتی ۲٫۳ Elastix استفاده شده است. اگر قصد استفاده حرفه‌ای دارید توصیه می‌شود به جای ماشین‌های مجازی از یک رایانه مستقل استفاده کنید.

voip-predictive-dialer

راه اندازی ویپ تلفن IP و مقایسه آن با سیستم های تلفن قدیمی

برای راه اندازی و مقایسه تلفن های ویپ ادامه مقاله را از دست ندهید.

1- راه اندازی ویپ  نصب و پیکربندی ساده تری نسبت به سیستم های تلفنی سنتی دارد

نرم افزار سیستم تلفنی ویپ بر روی یک کامپیوتر (به عنوان سرور)، نصب می شود و هرکسی می تواند آن را فرابگیرد و نصب و راه اندازی ویپ (VoIP) را پیکربندی کند. در صورتی که سیستم های تلفنی قدیمی به دلیل پیچیدگی به یک نصاب آموزش دیده نیاز دارد.

2- راه اندازی ویپ  و مدیریت آسان به علت رابط گرافیکی تحت وب

یک سیستم تلفن آی پی، یک رابط گرافیکی تحت وب دارد که به شما اجازه می دهد با راه اندازی ویپ (VoIP) ، سیستم تلفنی خود را از طریق آن به راحتی پیکربندی کنید. در سیستم های قدیمی استفاده از رابط های طراحی شده بسیار مشکل است. فقط نصاب های حرفه ای می توانند به طور موثر از آن استفاده کنند.

3- راه اندازی ویپ  و کاهش محسوس هزینه های تلفنی

با راه اندازی ویپ (VoIP) می توانید هزینه های تلفنی خود را کاهش داده و یا حتی به صفر برسانید. با راه اندازی تلفنIP برای مسافت های طولانی و تماس های بین المللی به راحتی می توانید شعب و دفاتر خود را توسط راه اندازی ویپ (VoIP) به هم متصل کرده و تماس های داخلی به داخلی و رایگان بین آنها انجام دهید.

4- راه اندازی ویپ  و عدم نیاز به سیم کشی مجزا و استفاده از شبکه کامپیوتری موجود

راه اندازی ویپ (VoIP) به شما اجازه می دهد گوشی تلفن های خود را به طور مستقیم به درگاه استاندارد شبکه کامپیوتری متصل کنید (این درگاه می تواند با نزدیک ترین کامپیوتر به اشتراک گذاشته شود) ، تلفن های نرم افزاری نیز می توانند بر روی کامپیوترهای شما نصب شوند ، بنابراین شما نیازی به نصب و نگهداری یک سیم کشی مجزا برای راه اندازی ویپ (VoIP) خود ندارید و با سیستم IP Phone شما انعطاف پذیری بیشتری برای اضافه کردن کاربران و داخلی های جدید دارید.

در ضمن اگر به یک ساختمان جدید رفته اید و هنوز سیم کشی تلفنی انجام نداده اید می توانید تنها با با راه اندازی شبکه کامپیوتری در هزینه ها صرفه جویی کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

آموزش نصب و راه اندازی voip

5- راه اندازی ویپ ، توسعه آسان و افزایش ظرفیت

یک کامپیوتر استاندارد به عنوان سرور نرم افزار سیستم تلفنی و راه اندازی ویپ (VoIP)، می تواند به راحتی تعداد زیادی خطوط شهری و داخلی ها را مدیریت کند. بنابراین می توانید بدون صرف هزینه برای خرید سخت افزار اضافی، شبکه تلفنی خود را از طریق راه اندازی ویپ (VoIP) گسترش دهید. در سیستم های تلفنی سنتی اضافه کردن خطوط تلفن بیشتر یا افزایش داخلی ها اغلب مستلزم ارتقاء سخت افزاری و خرید ماژول های گران قیمت است. حتی در بعضی از موارد ناچار هستید که یک سیستم تلفنی کاملاً جدید خریداری کنید.

6- راه اندازی ویپ  همراه است باخدمات بهتر به مشتری و بهره وری بیشتر

از آنجایی که نرم افزار سیستم تلفنی و راه اندازی ویپ (VoIP) برروی کامپیوتر نصب می شود یکپارچه سازی آن با نرم افزارهای موجود در شرکت برای توسعه دهندگان بسیار راحتر است.

7- راه اندازی ویپ  و استفاده آسان از تلفن های تحت شبکه

معمولا تلفن های معمولی ویژگی های پیشرفته تلفنی را ندارند و استفاده از ویژگی های پیشــرفته تلفنی مانند کنفرانس، صندوق صوتی و… برروی آنها دشـــوار است در صورتی که با راه اندازی ویپ  و استفاده از انواع مختلف گوشی های  IP Phone و یا نرم افزاری (Softphone) مبتنی بر پروتکل SIP، تمام ویژگی های تلفنی پیشرفته را خواهید داشت و به دلیل داشتن رابط گرافیکی سیستم تلفنــی ویپ (VoIP) کار کردن با آنها بسیار ساده است.

8- راه اندازی ویپ  باعث کنترل و نظارت بهتر از طریق گزارشگیری پیشرفته

با راه اندازی ویپ (VoIP) و ذخیره شدن اطلاعات تماس های ورودی و خروجی در یک پایگاه داده روی سرور تلفنی ویپ، به شما اجازه می دهد یک گزارش پیشرفته از هزینه ها و ترافیک تماس به دست آورید.

9- راه اندازی ویپ  و حفظ شماره داخلی در صورت جابه جایی

با راه اندازی ویپ (VoIP) کاربران می توانند در صورت تغییر مکان، دو شاخه دستگاه تلفن خود را به نزدیکترین پورت شبکه یا اینترنت متصل کرده و شماره داخلی خود را حفظ کنند و نیاز به هیچگونه تغییری در نرم افزار سیستم تلفنی نیست. در سیستم های تلفنی قدیمی حفظ شماره داخلی کاربر در صورت تغییر مکان به راحتی امکان پذیر نیست.

10- راه اندازی ویپ و استفاده از رومینگ بین الملل

با راه اندازی ویپ (VoIP) به دلیل استفاده از پروتکل SIP تماس ها درتمام نقاط دنیا قابل دریافت هستند.

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مدیریت مرکز تماس مراجعه کرده و با امکانات نرم افزار مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ آشنا شوید.

نصب voip

سیستم voip سیسکو چیست؟

همانطور که در ابتدای مبحث آموزش راه اندازی ویپ گفتیم، voip یک سیستم تلفن فوق العاده عالی و کارآمد است که با هزینه کم امکان پاسخگویی به مشتریان را در بستر ip pbx فراهم می‌کند. روتر سیسکو برای راه اندازي ويپ  بسیار مناسب و کاربردی است. از مزایای سیستم voip سیسکو به انتقال صوت و تصویر در بستری امنتر، دردسترس بودن، پایدارتر، ارتقا کاربری بهتر و توانایی اجرای نرم افزارها در بستر های مختلف سیستم عاملی اشاره کرد.

چگونه سیستم ویپ را راه اندازی کنیم؟

در انواع روش های راه اندازی voipبه منظور استفاده از خدمات ویپ voip قبل از هر چیز لازم است بدانیم چه نیازهایی داریم و چه لوازمی باید تهیه کنیم. تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی voip خانگی یا غیره به شرح زیر است؛

زیر ساخت شبکه، خطوط آنالوگ، خط  sipترانک، گیت وی،  ip phone، یک هدفون، سرور مناسب، اینترنت

زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی voip در منزل یا شرکت، در اغلب مکان‌ها وجود دارد زیرا چیز غیر عادی یا متفاوت با سیستم تلفن سنتی نیست. خوبی راه اندازی تلفن voip این است که می‌تواند از زیر ساخت و بستر که همان سیم‌کشی مناسب تلفن‌های سنتی است استفاده می‌کنند. خطوط آنالوگ همان خطوط تلفن‌های شهری معمولی است اگر خط شهری دارید و می‌خواهید سیستم ویپ را راه اندازی کنید لازم است یک gateway تهیه کنید.

این دستگاه می‌تواند سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کند. بعد از راه اندازی سیستم ویپ به یک سرور ویپ voip  نیاز داریم تا بتوانیم همه قسمت‌های مختلف مجموعه را به صورت یکپارچه بهم وصل کرده و پشتیبانی کنیم. اما چگونه یک سرور مناسب انتخاب کنیم؟ در ادامه مبحث آموزش راه اندازی ویپ به بهترین روش انتخاب یک سرور برای راه اندازی ویپ اشاره خواهیم کرد.خوبی سیستم ویپ این است که می‌توان از یک هدفون به جای تلفن‌های روی میزی استفاده کرد.

استفاده از سرور و نصب نرم افزار استریسک

در ادامه مبحث آموزش راه اندازی ویپ یک سرور برای voip انتخاب می‌کنیم و نرم افزار مخصوص (issabel، elastix، free pbx و…) که آستریسک به عنوان هسته اصلی همه آنها است انتخاب کرده و نصب می‌کنیم. دقت داشته باشید در این روش باید تمام برنامه‌ها به صورت جدا جدا روی سرور نصب و تعبیه شوند.

استفاده از یک سانترال تحت شبکه

در روش استفاده از سانترال برای نحوه راه اندازی voipباید از یک سانترال باکس تحت شبکه پاناسونیک به عنوان سرور اصلی تلفن استفاده کنیم. این دستگاه تمام برنامه‌های لازم را به صورت یک دست و یک پارچه در خود دارد و نیازی به نصب نیست.

در راه اندازی voip ، یک سری استباهات رخ می دهد و برخی از اتصالات ممکن است به درستی صورت نگیرد. این مسئله برای کسانی که نصب کننده ویپ هستند ، معمولا رخ نمی دهد. اما برای کاربران عادی که قصد دارند برای اولین بار راه اندازی ویپ را انجام دهند ، پیش می آید. خطاهایی حین برقراری ارتباط ، جابه جایی و…به وجود می آید که در این جا به صورت نکته ای به آن ها اشاره می کنیم.

موارد مهم در راه اندازی VOIP و نصب آن

قبل از مطالعه ی این مطلب ، آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی voip را به شما پیشنهاد می کنیم.
1) اگر می خواهید یک سیم تلفن جدید خریداری کنید ، می توانید سیم قبلی را برای راه اندازی ویپ به کار گیرید. البته انجام این کار به هیچ وجه توسط کارشناسان ویپ توصیه نمیشود؛ در صورتی که می خواهید این کار را انجام دهید، ابتدا ارتباط تلفن خود را به صورت کامل با پریز تلفن قطع کنید. سپس سیم ها را جایگزین کنید و بعد دستگاه ها را به صورت کامل به برق وصل کنید.
2)در صورتی که مصارف شما وسیع تر از تماس های شهری و بین شهری ساده است ، قطع و وصلی دستگاه ، به دلیل مشکل در پهنای باند و یا قطع برق امری طبیعی است. لذا پیشنهاد می کنیم یک منبع ذخیره انرژی به عنوان برق اضطراری همراه سایر تجهیزات حین راه اندازی voip ، تهیه کنید.
3)اگر بیشتر تمایل دارید که ویپ و تلفن های ممولی را در کنار هم داشته باشید ، ابتدا باید سیم های تلفن خانگی قبلی ، به صورت کامل قطع شوند و ارتباطی با برق شهری نداشته باشند.اگر به این موضوع دقت نکنید و در حالی که برق جریان دارد ، ویپ را نیز وصل کنید ، آداپتور ویپ شما (اگر از نوع نرم افزاری استفاده می کنید) آسیب می بیند.

چرا ماهان ویپ  را برای راه اندازی ویپ برگزینیم؟

با توجه به خدماتی که در شرکت معتبر ماهان ویپ به هموطنان عزیز ارائه می‌شود. دوستانی که علاقه مند شدند با نصب و راه اندازی voipسیستم پاسخ به مشتری خود را ارتقا دهند، می‌توانند تمام موارد لازم برای راه اندازي ويپ  خانگی خود را از ماهان ویپ تهیه کنند. شما می‌توانید به منظور مشاوره یا آموزش راه اندازی ویپ با مشاوران ماهان ویپ در این وب سایت تماس حاصل نمایید و اطلاعات لازم را برای راه اندازي ويپ  بدست آورید.

مراحل نصب و راه اندازی ویپ

در آخر

در مبحث آموزش راه اندازی ویپ لازم است بدانیم که یک سیستم تلفن ویپ voip در منزل پیاده سازی می‌شود یا نه! برای جواب باید بدانید که باتوجه به ماهیت ویپ راه اندازی voip در منزل امکان پذیر است و شما می‌توانید بعد از نصب و راه اندازی ویپ که در بالا به آن اشاره شد و با استفاده از اینترنت تمام تماس‌های دریافتی و خروجی خود را به هرجای دیگر هدایت کنید و از راه اندازی از آن لذت ببرید. برای اطلاعات یشتر در دنیای ویپ می‌توانید اینستاگرام ماهان ویپ را دنبال کنید.

سوالات پر تکرار

  1. برای راه اندازي ويپ چه مواردی لازم است؟

زیر ساخت شبکه، خطوط آنالوگ، خط sipترانک، گیت وی، تلفن ip، یک هدفون، سرور مناسب، اینترنت

  1. انواع نرم افزار مخصوص سرور استریسک کدام است؟

 Issabelایزابل  ، elastix، free pbx و…

  1. راه اندازی ویپ روی موبایل ممکن است؟

بله می‌توانید از نرم افزارهای مختفی برای نصب ویپ در تلفن همراه خود استفاده کنید.

پیمایش به بالا