02187273

تاریخچه مرکز تماس

تاریخچه مرکز تماس

در مورد تاریخچه مرکز تماس به شکل دقیق باید گفت، اولین مرکز تماس به شکل رسمی در سال 1983 در شهر بیرمنگهام و درکشور انگلستان راه اندازی شد ولی در واقع در مورد تاریخچه مرکز تماس به شکل غیر رسمی باید گفت اولین مرکز تماس به دهه شصت میلادی با عنوان (PABX) (Private automated business exchange) بر می گردد و سپس با وسعت گرفتن بازه های خدماتی و پشتیبانی در سازمان ها، ادارات و هم چنین همه گیر شده تلفن به شکل خصوصی سبب شد که این بخش به طور وسیع در دنیا رونق پیدا کند و به شکل مرکز تماس کنونی در آید که این بخش امروزه جز لاینفک بسیاری از ارگان ها، شرکت ها و ادارات در تمام دنیا محسوب می شود.

تاریخچه مرکز تماس و مرکز ارتباط

مرکز تماس بخشی از سازمان ها، ادارات و بسیاری از شرکت ها جهت دریافت و انتقال پیام از طریق تلفن می باشد. مرکز تماس به دو شکل برون و درون سپاری می تواند صورت گیرد. مرکز تماس درون سپاری، جهت پشتیبانی از تولیدات و هم چنین کمک جهت درخواست های افراد می باشد. مرکز تماس برون سپاری، که معمولا جهت بازاریابی تلفنی، تحقیقات بازار و یا نظرسنجی از مشتریان ایجاد می شود. مرکز ارتباط یا همان Contact center به عنوان نسل جدیدی از مرکز تماس یاد می شود که علاوه بر تماس تلفنی از سایر رسانه های ارتباطی مانند فکس، ایمیل، وب سایت، صندوق صوتی و پیامک جهت پشتیبانی استفاده می کند. در واقع مرکز تماس و مرکز ارتباط هر دو بخش ارتباط دهی را انجام می دهند ولی با کمی تفاوت نسبت به هم و با نگاه دیگر می توان گفت مرکز ارتباط زیرشاخه ای از مرکز تماس محسوب می شود.
چناچه بخواهیم تمایزی بین مرکز تماس و مرکز ارتباط قایل شویم پیشرفته تر بودن تکنولوژی در مرکزارتباط نمایان تر است. مرکز ارتباط دارای سیستمی از مردم، تکنولوژی و فرآیندها می باشد که به شکل هماهنگ و با در دسترس داشتن کاربران، اطلاعات و منابع و از راه کانال های ارتباطی جهت ایجاد تعامل تشکیل شده است.

پیمایش به بالا