02187273

۱۰ دلیل برای استفاده از IP PBX

IP PBX چیست؟ ۱۰ دلیل برای استفاده از مزایای تمام نشدنی IP PBX

ip pbx چیست؟ یک فناوری کامل برای برقراری تماس روی بستر IP است. تمام مکالمات به‌عنوان بسته صدا روی شبکه ارسال می‌شوند. این فناوری شامل روشهای متنوع ارتباطی است، از اینرو می‌تواند از طریق گیت‌وی یا مبدل به خطوط PSTN قدیمی متصل شود؛ درنتیجه کسب و کارهای مختلف می‌توانند با استفاده از این فناوری به‌سادگی ارتباطات خود را به روز کنند. با استفاده از IP PBX، در زیرساخت مخابراتی کسب و کارها اختلالی ایجاد نمی‌شود و همچنین، کاربران می‌توانند از داخلی های قبلی شان استفاده کنند و تماس های داخلی به داخلی هزینه ای نخواد داشت، بدین صورت تماس‌های داخلی از طریق شبکه محلی مجموعه ها منتقل می‌شوند و کاربران می‌توانند بدون هیچگونه اختلالی از خط های داخلی خود استفاده کنند. با شرکت ارائه دهنده خدمات ویپ ماهان ویپ همراه باشید.

IP PBX چیست؟

ip pbx چیست؟ چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ در مورد تاریخچه pbx چیزی می‌دانید؟ voip چیست و آیا استفاده از VoIP سرعت اینترنت را کم می‌کند؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد ip pbx چیست و کاربردهای آن در زندگی صحبت کنیم؛ بگوییم مزایای ip pbx چیست و چگونه آن را راه‌اندازی کنیم. با من تا پایان این متن همراه باشید.

اجازه دهید قبل از آن که به توضیح تاریخچه pbx  بپردازیم برای آن دسته از دوستانی که نمی‌دانند ip pbx چیست، بگوییم که pbx در حقیقت یک مرکز تلفن محسوب می‌شود که در ان سوئیچینگ اتفاق می‌افتد. اگر برایتان سوال پیش آمد که pbx  مخفف چیست، بد نیست بدانید Private Branch Exchange عبارتی است که به اختصار آن را pbx  خطاب می‌کنند. حالا سوال این است که این مرکز چه فرقی با مرکزمخابرات دارد؟

تاریخچه pbx

تاریخچه pbx

واژه pbx زمانی برای این نوع مرکز تلفن انتخاب شد که کار سوئچینگ بصورت دستی و از طریق اتصال رشته‌های سیم انجام می‌شد. بعدها که شیوه خودکار الکترونیکی و الکترومکانیکی جایگزین شد، این واژه به PABX تغییر کرد و اندکی بعد به EPABX تکامل یافت. با تمام این وجود تا سال 2016 PBX پرکاربردترین نام صنعت جدید بود.

با رشد انفجاری شبکه‌های کامپیوتری و افزایش دانش عمومی در ارتباط با PACKET Switching یا همان مسیر گزینی بسته‌های داده در شبکه، حدود سال 1990 بود که نوع جدیدی از pbx به بازار آمد و نام آن ip-pbx گذاشته شد.

Voip  تلفنی

تا به حال کلمه VOIP به گوشتان خورده است؟ VOIP PBX چیست؟ با این که در مراکز مخابراتی مبتنی بر ISDN امکاناتی مثل کنفرانس صوتی، فوروارد تماس یا کالر آی‌دی قابل تنظیم و برنامه ریزی وجود داشت ولی با ظهور تلفن اینترنتی یا همان VOIP تلفنی یا تلفن روی شبکه؛ اغلب کشورها به سوی مراکز تلفنی مبتنی بر IP روی آوردند و این گونه شد که کاربرد مراکز تلفن قدیمی دیگر علاقه‌مندی نداشت. حالا ممکن است برای شما این سوال پیش آید که مرکز تلفن تحت شبکه چیست یا شاید دوست داشته باشید بدانید کارربرد VOIP PBX چیست؟

برای این که بفهمیم ساختار PBX چیست بهتر است با بیان قابلیت‌های یک مرکز تماس امروزی شروع کنیم؛

  • ارتباط ورودی و خروجی
  • ارتباط داخلی بین اعضا
  • ارائه جزئیات تماس برای محاسبات مالی
  • Auto Attendant منوی صوتی و انتقال خودکار تماس بدون نیاز به اپراتور
  • Auto Dialing یا تماس خروجی خودکار با امکان پخش صوتی از پیش تنظیم شده
  • Automatic Directory Service یا به عبارتی همان امکان انتقال تماس کارمند مورد نظر با فشار دادن کلید یا گفتن بخشی از نام ایشان
  • Auto Redial یا Automatic ring back
  • Automatic Call Distributor یا همان توزیع و مدیریت خودکار تماسها بین اپراتورها
  • رد تماس اتوماتیک یا Auto Override
  • Call blocking یا به عبارتی همان لیست سیاه تماس ها

اگر به خواهیم به گفتن مزایای ip pbx چیست ادامه دهیم، زمان خواهد گذشت و مجالی برای مطرح کردن و بیان مطالب دیگر نیست. پس سخن در خصوص بیان امکانات ip pbx چیست را در همین جا تمام می‌کنیم.

برای استفاده از بهترین خدمات مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ در کنار شماست.

hosted pbx چیست

راه‌اندازی سیستم viop

زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی voip تلفنی روی سرور یا سانترال ویپ کدام‌اند یا به عبارت ساده‌تر؛ برای استفاده از VoIP در رایانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟ به طور کلی و به بیانی ساده شما برای راه اندازی سیستم voip یا voip تلفنی نیازمند اجرای آرایش شبکه‌ای به شکل زیر خواهیم بود.

اتصال تمام خطوط به یک voip provider که آن به یک router متصل است و از طریق اینترنت به sip phone  مرکزی متصل می‌شود.

راه‌اندازی voip به دلیل امکانات و قابلیت‌های زیادی که دارد طی سال‌های اخیر مورد توجه اغلب شرکت‌هایی که از خدمات شبکه استفاده می‌کنند قرار گرفته است.

برای راه اندازی voip لازم است تجهیزاتی را خریداری کنید.

معمولا برای پیاده‌سازی سیستم تلفنی ویپ از سخت‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود؛ سرور یا کیس، gateway و تلفن تحت شبکه

مقاله مرتبط: استانداردهای مرکز تماس

چطور IP PBX با شبکه یکپارچه می‌شود؟

IP PBX یا سیستم تلفن IP متشکل از یک یا چند تلفن سیپ، سرور IP PBX (نرم افزار مدیریت مرکز تماس) و درصورت دلخواه گیت‌وِی ویپ برای اتصال به خطوط PSTN است. کاربران سیپ، با استفاده از تلفن‌های بی‌سیم یا روی‌میزی، به سرور IP PBX متصل می‌شوند و هر زمانی بخواهند تماسی را برقرار کنند، سرور IP PBX این تماس را وصل می‌کند. IP PBX دارای فهرستی از تمام کاربران، تلفن‌ها و آدرس سیب مربوط به آن است، درنتیجه می‌تواند یک تماس داخلی را متصل کند یا تماس خارجی را برقرار نماید.

voip pbx چیست

مزیت‌های استفاده از IP PBX

۱ : نصب و راه‌اندازی آن از سیستم تلفن سانترال بسیار ساده‌تر است.

۲: رابط کاربری تنظیمات مبتنی بر وب است، درنتیجه مدیریت آن نیز ساده‌تر است.

۳: با استفاده از ویپ به میزان قابل توجهی در هزینه‌های نگهداری، استهلاک و تماس های بین دفاتر صرفه‌جویی می‌شود.

۴: سیم‌‌کشی تلفن از بین می‌رود و بر روی بستر شبکه می توانید از داده و صدا بصورت همزمان استفاده کنید.

۵: ویپ بسیار مقیاس‌پذیر است و قابل استفاده در اقصی نقاط دنیا می باشد.

۶: خدمات به مشتری بهتر و کارایی بالاتر است از اینرو مشتری با دامنه وسیعی از امکان منحصر بفرد روبرو خواهد بود.

۷ : هزینه با توجه به امکانات در مقایسه با سانترال به شدت مقرون بصرفه تر خواهد بود.

۸: بدون هیچ نگرانی، شرکت را جابه‌جا کنید و خطوط تلفن را انتقال دهید.

۹: استفاده از تلفن‌های سیپ بسیار ساده‌تر است و کارایی بسیار زیادی دارد.

در نتیجه، سرمایه‌گذاری برای خرید و راه اندازی نرم‌افزاری که مبتنی بر IP PBX است، نه‌تنها برای شرکت‌هایی که قصد خرید سیستم مدیریت تماس دارند مفیدتر است، بلکه برای شرکت‌هایی که از قبل از PBX یا سانترال استفاده می‌کردند نیز انتخاب بهتری است. شما با استفاده از IP PBX، تغییر را با صرفه‌جویی در زمان مدیریت، بهینه‌سازی، و هزینه‌های به روزرسانی مشاهده خواهید نمود؛ بی شک این فناوری بهترین گزینه برای استفاده در هر شرکتی خواهد بود.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن ۰۲۱۸۷۲۷۳ یا تکمیل فرم ارسال درخواست با ما تماس حاصل نمایید. بی شک کارشناسان ماهان ویپ همواره تلاش خواهند کرد تجارب ارزنده خود را بی دریغ در اختیار شما قرار دهند پس با ما راحت باشید.

راه‌اندازی سیستم viop

زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی voip تلفنی روی سرور یا سانترال ویپ کدام‌اند یا به عبارت ساده‌تر؛ برای استفاده از VoIP در رایانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟ به طور کلی و به بیانی ساده شما برای راه اندازی سیستم voip یا voip تلفنی نیازمند اجرای آرایش شبکه‌ای به شکل زیر خواهیم بود.

اتصال تمام خطوط به یک voip provider که آن به یک router متصل است و از طریق اینترنت به sip phone  مرکزی متصل می‌شود.

راه‌اندازی voip به دلیل امکانات و قابلیت‌های زیادی که دارد طی سال‌های اخیر مورد توجه اغلب شرکت‌هایی که از خدمات شبکه استفاده می‌کنند قرار گرفته است.

برای راه اندازی voip لازم است تجهیزاتی را خریداری کنید.

معمولا برای پیاده‌سازی سیستم تلفنی ویپ از سخت‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود؛ سرور یا کیس، gateway و تلفن تحت شبکه

کاربرد voip pbx چیست

سرور یا کیس

مهمترین چیز در راه ‎اندازی سیستم تلفنی voip و استفاده از خدمات آن سیستم عاملی است که از طریق آن تماس‎های تحت شبکه مدیریت می‌شود.این سیستم عامل هم می‌تواند روی سرورهای موجود در شبکه نصب شود.

Gateway

گیت وی دستگاهی است که از آن برای برقراری ارتباط میان شبکه مخابراتی و سیستم تلفنی voip استفاده می‌شود.این دستگاه در واقع وظیفه تبدیل مکالمات تلفنی به بسته‎های دیتا و برعکس را برعهده دارد.علاوه بر این از گیت وی می‌توان برای انتقال خط تلفن از طریق شبکه استفاده کرد.

Ip phone یا تلفن تحت شبکه

تلفن‌های تحت شبکه تلفن‎هایی هستند که در شبکه  ip از آنها استفاده می‌شود.اگرچه ظاهر تلفن‌های تحت وب بسیار شبیه یک تلفن معمولی است اما از نظر امکانات و قابلیت‌ها بسیار متفاوت‌اند. این تلفن‌ها غیراز امکان برقراری تماس‌های عادی، قابلیت انتقال صدا و تصویر در بستر شبکه را نیز دارند.

پس از ان که فهمیدیم اجزای pbxچیست و آنها را خریداری کردیم، مهمترین بخش این است که توسط یک فرد خبره برای کانفینگ آنها اقدام کنید.

ارتباط voip  با اینترنت

یکی از پرتکرارترین سوالات بعد از “voip pbx چیست ” این است که تاثیر voip  بر سرعت اینترنت چقدر است، یا به عبارتی” آیا استفاده از VoIP سرعت اینترنت را کم می‌کند؟” شما چه فکر می‌کنید؟

باید بگوییم هم بله هم خیر! ویپ از پهنای باندو اینترنت کسب و کارها برای برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی استفاده می‌کند. اگر کسب و کار شما از اینترنت فیبرنوری استفاده می‌کند، voip  برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.به طور معمول یک تماس voipتلفنی یک ساعت نسبت به یک ساعت به یک ساعت گشت و گذار در اینترنت پهنای باند کمتری مصرف می‌کند.

سیستم pbx چیست

با کیفیت ترین تجهیزات مدیریت مرکز تماس با ماهان ویپ

ماهان ویپ با سابقه بیش از 20 سال ارائه دهندگی خدمات ویپ و نرم افزار های مدیریت مرکز تماس بهترین تجهیزات را با با به صرفه ترین قیمت به شما عرضه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر پیج اینستاگرام ماهان ویپ را دنبال کنید.

در پایان

در مطلب بالا در مورد این که  pabx چیست و hosted pbx برای کسب و کارها چه مزایا یا معایبی دارد صحبت کردیم. از اجزا pbxچیست گفتیم وبرای شما ساختار pbx را تشریح کردیم، در نهایت پیشنهاد ما برای افرادی که در زمینه تلفن voip  اطلاعات زیادی ندارند یا نمی‎دانند ip pbx چیست و می‎خواهند در صرف زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند توصیه می‌شود در عوض استفاده از نرم افزارهای تلفنی کدباز، از مرکزهای دورکاری و مراکز تلفن‌های مستقل که عموما پایدارتر و سازگارتر هستند استفاده کنند.

سوالات متدوال

  1. چرا تاخیر و لرزش صدا در سیستم voip پیش می‌آید؟

به دلایلی همچون اینترنت ضعیف، روتر نامناسب، تعداد کابل نامناسب

  1. مشکل تاخیر و لرزش صدا را می‌توان حل کرد؟

بله تنها کافیست یک اینترنت پرسرعت انتخاب کنید یا از کابل‎های مدل بالاتر و نسل‌های جدید بهره ببرید همچون cat-5e و  cat-6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا