02187273

تجهیزات voip چیست ?

آشنایی با تجهیزات ویپ VoIP از پایه تا تخصصی

در فناوری ویپ(VoIP)،  یکی از راهکارهای بسیار مفید IP PBX است که در ساختار فناوری ویپ(VoIP)ارائه می شود. برای آشنایی با  ip pbx چیست ها بهتر است مروری داشته باشیم از PBX ها که در حال حاضر بین بسیاری از سازمان ها و شرکت ها دستگاه های شناخته شده ای هستند.

(PBX Private Branch Exchange) دستگاه های تلفن مرکزی یا سانترال ها هستند که در شرکتها و سازمانها نقش اساسی در ایجاد ارتباطات تلفنی را دارند . این دستگاه ها خطوط تلفن های داخلی را به صورت آنالوگ یا دیجیتال بروی زوج مسی تلفن فراهم می نمایند . قابلیت های این دستگاه ها برای کاربران فعلی این سیستم شناخته شده است که مهمترین آن فراهم کردن خطوط تلفن داخلی است . با استفاده از فناوری ویپ(VoIP)این دستگاه ها به عرصه ی نوینی وارد شده اند .

اساس این تحول در اثر استفاده فناوری ویپ(VoIP) از شبکه هایی مانند اینترنت است که امروزه در هر نقطه ای قابل دسترس است . ترکیب فناوری ویپ(VoIP)در دستگاه های PBX نسل جدید این دستگاهها را به وجود آورده که آن را با نام  IP PBX می شناسند . پس با مقاله تجهیزات ویپ چیست همراه شرکت خدمات ویپ ماهان ویپ باشید.

آشنایی با ویپ

سيستم voip چیست؟ کاربردش در زندگی بشر کدام است؟ تجهیزات ویپ چیست؟ از کجا می‌توانیم تجهیزات لازم سيستم ويپ را خریداری کنیم؟ با ماهان ویپ همراه باشید تا بعد از تشریح تلفن ويپ، انواع لوازم voip برای راه‌اندازی یک سیستم تلفنی را برایتان بگوییم. قبل از این که بخواهیم بگوییم انواع تجهیزات ویپ چیست، لازم است بدانیم سيستم ويپ به چه معنی ست و چه وظیفه ای دارد؟

تکنولوژی ویپ قادر است صدای آنالوگ را که در قدیم توسط امواج و با سیم‌های مسی منتقل می‌کردند، به صفر و یک تبدیل کرده و به شکل دیجیتالی از طریق اینترنت جابجا کند. اگر دوست‌داشته باشید بدانید روش و طریقه کار تلفن ويپ چیست، باید بگوییم در هنگام صحبت با یک تلفن ويپ، صدای شما از طریق میکروفون گوشی به امواج تبدیل شده و در گوشی تلفن ويپ به شکل صفر و یک تغییر می‌کند. اطلاعات تولید شده در یک شبکه به سرور ویپ و سانترال تحت شبکه منتقل می‌شود. سانترال ویپ در ابتدا مقصد را تشخیص داده سپس بسته داده را به تلفن ويپ مقصد یا voip gateway ارسال می‌کند. آنگاه در مقصد مجددا به صدای آنالوگ تبدیل می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز ویپ

در مقالات قبلی به تعریف پروتکل‌های مختلف ویپ، ip phone ، ip box، روش راه اندازی voip و … به صورت مفصل پرداختیم، اما سوالی که هست این است؛ تجهیزات ویپ چیست؟ با ماهان ویپ همراه باشید تا بفهمیم انواع تجهیزات ویپ چیست و بهترین برندهای تجهیزات سيستم voip چه برندهایی ست؟ برای اطلاع از قیمت voip روی این لینک کلیک کنید.

تجهیزات ویپ چیست؟

  • سانترال یا سرور ویپ؛ یکی از انواع تجهیزات voip سانترال ip نام دارد. سانترال ip کار مدیریت سیستم تلفن voip را برعهده دارد. به طوری که تمام عملیات سیستم تلفنی ویپ همچون voip gateway را کنترل می‌کند.اشتباه نکنید سانترال سيستم voip شاید از نظر نام و کاربرد شبیه تلفن سانترال قدیمی باشد اما از نظر امکانات بسیار برترند.همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم مرکز تلفن سنتی مستلزم کابل کشی بود ام این سیستم قادر است بر بستر کابل کشی موجود کار کند. Ip pbx یا (Private Branch Exchange) نام دیگر سانترال ویپ است.
  • Ip phone؛ از دیگر تجهیزات مورد نیاز ویپ تلفن ويپ یا ip phone است که یکی از اصلی‌ترین تجهیزات ضروری ویپ محسوب می‌شود. این تلفن جایگزین تلفن قدیمی آنالوگ شده و صوت را از طریق اینترنت انتقال می‌دهد.ip phone توسط کابل شبکه به سویئچ متصل می‌شود.
  • voip gateway گیتوی ویپ؛ voip gateway از جمله اقلام تجهیزات ویپ هستند که کار تبدیل آنالوگ به ip و برعکس را انجام می‌دهند و به عنوانی رابط بین شبکه مخابراتی و سيستم ويپ محسوب می‌شود.به عبارتی دیگر در مجموعه تجهیزات سخت افزارهای سيستم ويپ، یک voip gateway نقش رابط تبدیل سیگنال آنالوگ به یک پک دیتا را بازی می‌کند  voip gateway از طریق تلفن شهری  صوت را به بسته دیجیتالی تبدیل کرده تا بعد از فشرده سازی آن را به جریان پکت تبدیل نماید و نهایتا در توسط شبکه ip ارسال کند.
  • Fxo؛ در ادامه مقاله “تجهیزات ویپ چیست” به fxo برخوردیم این اختصار که مخفف عبارت Foreign Exchange Office است قادر می‌باشد خطوط شهری یا داخلی‌های سانترال و آنالوگ را که رای بوق است به سیگنال voip تبدیل کند.
  • Fxs؛ یکی دیگر از انواع تجهیزات voip کوتاه شده عبارت Foreign Exchange Station است که قادر می‌باشد سیگنال voip را دریافت کرده و به آنالوگ تبدیل کند.
  • انواع کارت‌های ویپ؛ یکی دیگر از تجهیزات فنی راه اندازی ویپ، کارت pci و یا pci-e هستند. این کارت‌ها با داشتن ماژول‌های fxo برای اتصال خطوط شهری، fxs برای گوشی آنالوگ و E1برای خطوط E1 است. این کارت بر روی سرور نصب شده و پس از شناسایی توسط IP PBX مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سویئچ POE؛ IP PHONE و بعضی از تجهیزات لازم سيستم ويپ در این شبکه نیاز به برق دارند. این برق لازم از طریق آداپتور ویپ تامین می‌شود.یکی از مشکلات استفاده از آداپتور ویپ این است که با قطع شدن برق شهری، سیستم از کار می‌افتد برای حل این اتفاق از انواع سویئچ POE استفاده می‌کنند.

تجهیزات سخت افزاری ویپ شامل چه مواردی است؟

بهترین برندهای تجهیزات سيستم voip چه برندهایی ست؟

پس از آن که متوجه شدیم انواع تجهیزات ویپ چیست لازم است در خصوص “خرید کدام برند” بیشتر بدانیم. در ادامه لیستی از بهترین برند‌های موجود در زمینه خرید تجهیزات ضروری ویپ را برای کمک به عزیزان قرار دادیم.

  • بهترین برند تجهیزات ویپ چیست؟ سیسکو؛ اولین برند تولید انواع تجهیزات و سخت افزارهای سيستم ويپ
  • گرنداستریم؛ یکی از بهترین تجهیزات ویپ با نام تجاری گرنداستریم به بازار عرضه شده است.تجهیزات voip گرنداستریم تولید شده توسط مهندسان آمریکایی است.
  • اسنام؛ انواع گوشی‌های ویپ ساخت کشور آلمان با نام اسنام به بازار ارائه شده اند.
  • یالینک؛ می‌دانید بهترین نام تجاری در حوزه تجهیزات voip چیست؟ بالینک است.این نام در میان برندهای چینی بسیار معتبر و امتحان پس داده است.
  • سنگوما؛ شاید ندانید که یکی دیگر از نام‌های تجاری تجهیزات ویپ چیست، اما باید بدانید سنگوما یک برند کانادایی بسیار معتبر و خوشنام برای انواع لوازم VOIP است.

 ویپ(VoIP)علاوه بر آنکه تمام امکانات سیستم های تلفن سانترال را پشتیبانی می کند امکانات بسیار متنوع دیگری را نیز فراهم کرده است از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ویپ(VoIP): امکان برقراری تماس چندین کاربر (Video/Audio) با یکدیگر به صورت کنفرانس

ویپ(VoIP): استفاده از سیستم های رمزنگاری برای امنیت بیشتر

ویپ(VoIP): سیستم Voice Mail

ویپ(VoIP): امکان انتقال تماسها

ویپ(VoIP): امکان ضبط تمامی مکالمات

ویپ(VoIP): امکان تعریف فاکس سرور مجازی اختصاصی برای تمام داخلی ها

ویپ(VoIP): امکان تعریف پاسخگویی خودکار (IVR)

ویپ(VoIP): امکان Call Back برای تماس از بیرون با سیستم از طریق تلفن

ویپ(VoIP): امکان گرفتن پشتیبان از تنظیمات سیستم، مکالمات، گزارشات و بازگرداندن آن در مواقع نیاز

ویپ(VoIP): امکان تعریف موزیک انتظار متفاوت برای تک تک داخلی ها

ویپ(VoIP): امکان اینترکام و پیج کردن تمام داخلی ها با یکدیگر به صورت همزمان و تک تک

ویپ(VoIP): استفاده از مکانیزم های فشرده سازی مکالمات برای کاهش قابل ملاحظه پهنای باند

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مدیریت مرکز تماس مراجعه کرده و با امکانات نرم افزاری مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم لینکدین ماهان ویپ را داشته باشید تا از اخبار روز حوزه اینترنت آگاه باشید.

انواع تجهیزات ویپ

چرا ماهان ویپ؟

بزرگترین ارائه دهنده سیستم‌های بروز ارتباطی برای بالابردن و افزایش سود سازمان‌ها شرکت معتبر ماهان ویپ می‌باشد. در وبسایت ماهان ویپ مقالاتی همچون تلفن گویا چیست، تجهیزات ویپ چیست، با بیانی ساده و قابل فهم به منظور بالابردن اطلاعات هر شخصی با هر سطح از دانش تخصصی، طراحی و تولید شده است. شما می‎توانید هرآنچه از انواع خدمات و تجهیزات voip همچون ip phone و… را از ماهان ویپ دریافت کنید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های بیشتر در زمینه آموزش راه اندازی voip و خرید خدمات مختلف تلفني همچون تلفن گویا با واحد فروش شرکت معتبر ماهان ویپ تماس گرفته و نیز از طریق وبسایت این شرکت از آخرین تحولات روز دنیای دیجیتال باخبر شوید.

سخن آخر در تجهیزات ویپ

در مقاله تجهیزات ویپ توجه شدید که Voice Over Internet Protocol یا به صورت مخفف voip، سيستم ويپ سیستم تلفنی جدیدی است که بر بستر اینترنت خدمات ارتباطی را امکان پذیر کرده است. همانطور که می‌دانید عصر حاضر که در آن زندگی می‌کنیم به عصر ارتباطات معروف است، سرعت پیشرفت تکنولوژی در آن بسیار زیاد است. یکی از فناوری‌های جدید و بروز این عصر سيستم ويپ نام دارد که جایگزین مناسب و پر طرفداری برای تلفن‌های سنتی مخابراتی و سانترال است.در مقالات بسیاری برایتان از راه و روش راه‌اندازی voip گفتیم.در بالا نیز سعی کردیم برای آن دسته از دوستانی که تصمیم دارند تلفن ويپ را برای کسب و کار خود راه‌اندازی کنند بگوییم، تمام تجهیزات ویپ چیست! انواع لوازم voip از اساسی ترین اقلام گرفته تا مواردی همچون آداپتور ویپ، voip gateway و…. همگی مواردی تخصصی هستند که انتخابشان، مستلزم داشتن تجربه و اطلاعات است.

سوالات پرتکرار

  • یکی از تجهیزات راه اندازی ویپ، ip phone است. انواع تلفن ويپ کدام است؟

تلفن رومیزی سیم‌دار، تلفن ويپ بی‌سیم که به صورت سیار قابل حمل است، تلفن کنفرانس که روی میز کنفراس قرار گرفته تا امکان مکالمه چند نفر همزمان را مهیا کند، تلفن ويپ تصویری که با استفاده از دوربین و صفحه ال ای دی مکالمه تصویر را امکان پذیر می‌کند، softphone یا تلفن ويپ نرم افزاری

  • تجهیزات لازم برای راه اندازی ویپ کدامند؟

تجهیزاتfxo، fxs، سانترال ویپ، ip phone ، voip gateway، سویئچ poe، کارت‌های ویپ،

  • بهترین برندهای تجهیزات ویپ چیست؟

سیسکو

گرنداستریم

اسنام؛

یالینک

سنگوما

پیمایش به بالا