02187273

مزایا و معایب رایانش ابری (Cloud Service) در مراکز تماس VoIP

مزایا و معایب رایانش ابری (Cloud Service) در مراکز تماس VoIP

رایانش ابری (Cloud Service) در مراکز تماس VoIP

پیشینه راه‌اندازی سرویس رایانش ابری (Cloud Service) تقریباً به اوایل گسترش اینترنت در جهان باز می‌گردد. برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ سایت Salesforce.com خدمات خود را در سراسر جهان از طریق سرویس وب در اختیار مشتریان گذاشت و بعد از آن شرکت‌های دیگری مانند آمازون و گوگل دست به اقدامی مشابه زدند. امروزه نیز همزمان با گسترش سرویس‌های متفاوت در شبکه جهانی اینترنت، هزاران شرکت و موسسه از این طریق به مشتریان مختلف سرویس می‌دهند. یکی از مهمترین آنها، سرویس تلفنی ویپ (VoIP) مبتنی بر رایانش ابری است که امروزه طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به گوشه‌ای از مزایا و معایب استفاده از رایانش ابری میپردازیم.

مزایای استفاده از سرویس رایانش ابری (Cloud Service)

1 – اولین و مهم‌ترین مزیت این است که برای راه‌اندازی سرویس مورد نیاز خود مانند سرویس ویپ (VoIP) دیگر نیاز به خرید سرورها و تجهیزات ذخیره‌سازی گران‌بها نیست و می‌توان از طریق شرکت‌هایی که این نوع خدمت را ارائه می‌دهند، فضا و منابع مورد نیاز سرور را تأمین کرد که به ‌مراتب بسیار ارزان‌تر و مقرون ‌به ‌صرفه تر از خرید سرور فیزیکی خواهد بود.

2 – نیاز به افراد متخصص جهت راه‌اندازی، تنظیم و نگهداری سرورهای سخت‌افزاری نیست و مشکلات احتمالی از طریق پشتیبانی فنی شرکت سرویس‌دهنده قابل ‌پیگیری می‌باشد و این مورد می‌تواند باعث صرفه‌جویی مالی در تأمین نیروی انسانی شود.

3 – محدود به دسترسی فیزیکی در یک موقعیت خاص نیست و از هر کجای دنیا با یک آی پی و اکانت مورد نیاز می‌تواند قابل‌ دسترسی باشد و دیگر دغدغه جابه‌جایی اطلاعات به صورت فیزیکی را نخواهیم داشت.

4 – می‌توان به نسبت سرویس خریداری‌ شده سرعت مناسب را دریافت کرد و به طبع، دغدغه کم بودن سرعت سرور را نخواهیم داشت.

5 – دغدغه تأمین امنیت اطلاعات، چه از لحاظ هک شدن و چه از لحاظ خراب شدن تجهیزات ذخیره سازی را نخواهیم داشت. زیرا شرکت‌های سرویس‌دهنده از دیتاسنترهای جدید برای بستر سرورها و از فایروال های قوی و پرسرعت و الگوریتم‌های پیچیده جهت تامین امنیت سرورها استفاده می‌کنند و به همین دلیل خطرات احتمالی ناشی از هک شدن و از دست رفتن اطلاعات به حداقل میرسد.

معایب استفاده از سرویس رایانش ابری (Cloud Service)

1 – اولین اشکال این سرویس متکی بودن به اینترنت است. یعنی اگر به دلایل مختلفی اینترنت شما دچار اختلال شود، به دنبال آن تماس‌های ما نیز دچار اختلال میشوند و یا در بدترین حالت به‌کلی از دسترس خارج میشوند.

برای جلوگیری از این امر مشتریانی که از سرویس رایانش ابری برای سرویس ویپ (VoIP) خود بهره می‌برند از دو یا چند نوع اینترنت به‌صورت پشتیبان استفاده می‌کنند تا در هر شرایطی دسترسی به تماس‌ها و تلفن‌های خود را از دست ندهند.

اما سوال اینجاست: در صورتی که به طور کلی اینترنت از دسترس خارج شد چه باید کرد؟

2 – سرویس‌های خارجی تقریباً توصیه نمی‌شوند، زیرا از اینکه تماس‌ها و اطلاعات ما درکجا و به چه شکلی مدیریت می‌شود اطلاعات شفافی وجود ندارد. بنابراین اگر به هر دلیلی اطلاعات ما توسط سرویس‌دهنده مورد سوء استفاده قرار بگیرد، ما متوجه آن نخواهیم شد و یا زمانی متوجه میشویم که کاری از دستمان ساخته نیست.

3 – در صورت تحریم شدن و از دسترس خارج شدن این سرویس برای کشورمان، بازیابی اطلاعات غیرممکن میشود. پس توصیه می‌شود ترجیحاً از سرویس دهنده‌های داخلی استفاده کنیم تا مشمول هزینه های اضافی نشویم.

به صورت کلی، استفاده از سرویس ویپ (VoIP) میتواند علاوه بر بهبود نرخ بهره‌وری کارمندان، موجب صرفه جویی در کاهش هزینه های سازمانی شود. در نتیجه همین دو فاکتور مهم میتواند تاثیر خوبی بر روند کسب و کارتان بگذارد. اما انتخاب نوع سرویس هم مهم است و ایده‌آل‌ترین حالت استفاده از سرویس دهنده‌های داخلی است تا علاوه بر پاسخگویی و سرعت مناسب، امنیت و مدیریت مناسبی بر روی سرویس ویپ (VoIP) شرکت خود داشته باشید. ماهان ویپ به لطف زیرساخت و بستر مناسبی که دارد، میتواند خدمات رایانش ابری (Cloud Service) مناسبی را برای سازمان های مختلف فراهم کند.

پیمایش به بالا