02187273

pstn چیست

pstn چیست +بررسی و مقایسه ویپ و PSTN

pstn چیست و چه کاربردی در زندگی انسان دارد؟ با ماهان ویپ همراه باشید تا پس از تعریف pstn برایتان شفاف سازی کنیم چرا باید برای برقراری ارتباط با سیستم pstn اطلاعات داشته باشیم و بهترین جایگزین های PSTN در دنیای مدرن چیست..

حتما می‌دانید که امواج صوتی و سیگنال‌ها با ارتعاشات هوایی از فضای اطراف ما عبود می‌کنند تا به گوش ما یا دیگر ابزارها و لوازم برسند. باید بدانید که مبحث network pstn از قدیم و الایام به صورت ساده و ابتدایی وجود داشته است. قبل از آن که انسان‌ها از اینترنت استفاده کنند، تمام ارتباطات صرفا از طریق تلفن (phone) و خطوط network pstn انجام می‌شده است. تا امروز که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری تمام زندگی شکلی مدرن به خود گرفته، مبحث network pstn نیز به شکل مدرنیزه در آمده است. اما pstn چیست، Pstn مخفف چیست، کاربرد شبکه های PSTN و…. سوالاتی است که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت با شرکت ارائه دهنده خدمات ویپ ماهان ویپ همراه شوید.

تعریف pstn

Pstn  به بستر شبکه‌ای گفته می‌شود که توسط اپراتورهای محلی، منطقه‌ای و یا جهانی سرویس‌های موجود برای ارتباط جمعی و عمومی را فراهم می‌کند. در سطح جهانی یک network pstn یا سرویس pstn به عنوان وسیله و ابزار ارتباط دهی بین خطوط و نقاط معروف است و بر اساس آمار statista بیش از 900 میلیون مشترک را به خود اختصاص داده است. برای معرفی کامل PSTN باید بگوییم که در این سیتم سیگنال‌های صوتی آنالوگ با استفاده از کابل‌های مسی زیرزمینی حمل می‌شود و امکان برقراری ارتباط قابل قبول و مطمئن را برای همه مردم و همه کسب و کارها به یک اندازه در کل دنیا فراهم می‌آورد. اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم pstn به چه معنی ست؛ یک خط ارتباطی آنالوگ که الان هم در سیستم مخابرات اکثر کشورها مثل ایران استفاده می‌شود را network pstn می‌گویند.

برای استفاده از خدمات ویپ پیشنهاد ما به شما مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ است.

تعریف pstn

Pstn مخفف چیست

شاید اولین سوال برای درک بهتر یک مبحث که با یک نام اختصاری بیان می‌شود این باشد که، به طور مثال Pstn مخفف چیست؟ عبارت اختصاری Pstn مخفف جمله public switched telephone network  است که معنی لغوی آن ” شبکه تلفن عمومی سوئیچ شد” است. اما وظیفه شبکه تلفنی عمومی یا pstn چیست؟

این شبکه موظف است ارتباط تماس‌های تلفنی و انتقال پیام‌های صوتی را برقرار و مدیریت کند. هر public switched telephone network یا به اختصار network pstn شامل خطوط تلفنی، کابل‌های فیبرنوری، لینک‌های انتقال ماکروویو، شبکه موبایل، انتقال ارتباطات ماهواره‌ای و کابل‌های ارتباطی زیر دریایی است. تمام این موارد که بیان کردیم به وسیله سوئیچینگ به یکدیگر متصل می‌شوند و در نتیجه امکان ارتباط صوتی و تصویری از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر دنیا را فراهم می‌سازد. اما پس از آن که فهمیدیم عبارت اختصاری pstn چیست و معادل چه کلماتی است سوال مطرح شده این است که کاربرد شبکه های PSTN چیست؟ با ماهان ویپ همراه باشید.

مقاله مرتبط: ویپ چیست

استفاده از سیستم مخابراطی PSTN

در بالا برایتان به صورت مفصل گفتیم که شبکه تلفنی PSTN چیست اما در این بخش می‌خواهیم به کاربرد public switched telephone network در زندگی عصر جدید اشاره کنیم. بیشتر از 100 سال است که از PSTN برای شبکه‌هایی که در حال برقراری ارتباطات هستند استفاده می‌شود. انواع تلفن‌های همراه و موبایلی که بر بستر ایننترنت (voip) بدون سیم و اصطلاحا بصورت وایفای یا وایرلس کارمی‌کنند، با توجه به تعریف pstn، قابل تعریف هستند. دیگر شبکه‌های موجود که برای برقراری ارتباط صوتی استفاده می‌شوند شامل DSL، ISDN، ATM و.. هستند. در حال حاضر انواع شکل‌های مدرنیزه network pstn به صورت سیم دار یا بیسیم در بین افراد استفاده می‌شود.

network pstn همچون دیگر فناوری‌های عصر جدید بسیار پیشرفت کرده است، تا جایی که جای خود را به شبکه‌های اینترنتی داده و جالب است بدانید؛ شبکه تلفنی PSTN با کابل در قالب شبکه تلفنی VOIP  مورد استفاده قرار می‌گیرد.  VOIP یا شبکه تلفنی PSTN یک شکل نوین از ارتباطات است که بر بستر IP بوده و امکان برقراری تماس‌های باکیفیت بالای دیجیتالی را برقرار می‌سازد.

شبکه تلفنی ویپ قادر است بر بستر اینترنت راه‌اندازی شده و دیگر محدودیت‌های کابل کشی تلفنی و پایین بودن کیفیت مکالمه را نداشته باشد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا فرقی بین شبکه تلفنی PSTN و ویپ وجود دارد؟ اگر هست تفاوت میان VOIP و PSTN چیست؟

pstn چیست و چه فرقی با ویپ دارد؟

با پیشرفت و گسترش تکنولوژی بیسیم یا وایرلس، پذیرش سیستم ویپ نیز در بین اغلب مردم و کسب وکارها و انواع سازمانهای دولتی یا شخصی گسترش یافته است. با استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت و پایدار که در اکثر مناطق وجود دارد، شبکه‌های pstn در حال منسوخ شدن هستند. اما نه در مناطق دور دست روستایی که هنوز نسل قدیمی اینترنت همچون 3g نیز مجهز نشده‌اند، استفاده از شبکه pots ضروری است. اما جا دارد که برای فهم و درک بهتر تفاوت‌های این دوشبکه، آنها را از نظرهای مختلف با هم مقایسه کنیم.

خطوط PSTN چیست

اتصال به شبکه

در سیستم ویپ اتصال به شبکه‌های اطلاعات بدون نیاز به زیر ساخت است و هیچ شبکه اختصاصی یا حضور یک اپرانور یا متخصص فنی برای سازماندهی، راه‌اندازی یا نگهداری لازم ندارد این در صورتی است که در شبکه های PSTN به زیرساخت و شبکه‌های اختصاصی و نیز حضور پشتیبان برای راه‌اندزی و مدیریت نیاز است.

افزودن داخلی

در شبکه جهانی ویپ برای افزودن هرچندتا شماره داخلی به تعداد کارمندان بر روی پنل مدیریت سیستم وجود دارد و نیازی به افزودن سرشماره خط تلفن برای هر داخلی نیست. این در حالی است که در شبکه های PSTN برای انجام این عمل یعنی افزودن یک شماره داخلی نیاز به اضافه کردن خط تلفن است.

تفاوت میان VOIP و PSTN بسیار زیاد و در موارد متعدد است اما در کل هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را داشته و دارند. لازم به یاد آوری است که هنوز در بسیاری از مناطق کشور و دنیا اینترنت قابل استفاده یا راه‌اندازی نیست پس وجود شبکه‌هایی همچون pots لازم و مود نیاز است.

نحوه کار کردن خطوط تلفن PSTN

به منظور برقراری ارتباط pstn چندین روش وجود دار. کاربران دفاتر کوچک و افرادی که برای موارد خانگی لازم به استفاده از شبکه تلفنی PSTN هستند می‌توانند از پورت‌های آنالوگ استفاده کنند. در این ارتباط هر زوج سیم امکان برقراری برای یک تماس را فراهم می‌کند که این امر باعث می‌شود برای استفاده از چندین تماس آنالوگ به همان تعداد خط e1 یا t1 استفاده کرد.

یکی از مواردی که در بحث ویپ به آن پرداخته میشود ، مقایسه کلی و جامع این فناوری ، با سیستم PSTN می باشد. ایجاد تماس هایی با حضور بیش از یک نفر و برقراری تماس در هر مکان و هر زمان و تنها با دسترسی به اینترنت ، از مزایای ویپ می باشد که قبلا به آن پرداخته ایم. حال با مقایسه ویپ و PSTN ، قصد داریم این دو سیستم را در مقابل یکدیگر قرار دهیم و به بررسی ویژگی های مشترک و غیرمشترک ویپ و PSTN بپردازیم.

کاربرد شبکه های PSTN

تفاوت دو سیستم ویپ و PSTN

با تعریف ویپ که قبلا خوانده اید ، می توانید توضیحاتی که در ادامه گفته میشود را به مفهوم ویپ مقایسه نمایید و به مزایای استفاده از ویپ پی ببرید.

PSTN چیست؟

PSTN ، فناوری انتقال صدا صدای آنالوگ با استفاده از سیم های مسی است. در واقع PSTN ، یک سرویس قدیمی و متداول است که امروزه همه ی ما در منازل استفاده می کنیم. اما این سیستم با گذشت زمان ، بسیار پیشرفته تر از آن چه که در زمان های قدیمی بوده است ، گردید. به این ترتیب که با استفاده از مبدل هایی در مبدا و مقصد ، می توان اطلاعاتی که ترانسفر میشود را دیجیتالی کرد. البته این تغییرات به طور کلی ماهیت PSTN را عوض نمی کنند و در اصل استفاده ی امروزه ما از این سیستم ، تنها برقراری تماس صوتی محدود است.

تفاوت ویپ و PSTN

هزینه های کمتر ویپ یکی از برتری های آن نسبت به PSTN می باشد. به علاوه با استفاده از ویپ ، جلوه های دیگری برای تماس وجود دارد و می توان به صورت گروهی با افراد مختلفی تماس برقرار کرد.
با استفاده از ویپ ، امکاناتی نظیر اتصال دفتر های کاری و ایجاد کنفرانس وجود دارد که قبلا در کاربردهای ویپ به آن ها اشاره کرده ایم.

نحوه عملکرد PSTN

چرا ماهان ویپ را برای خدمات مدیریت مرکز تماس برگزینیم؟

شما در وبسایت معتبر ماهان ویپمی‌توانید برای دریافت مشاوره‌های بیشتر در زمینه انواع فناوری‌های بروز و پیشرفته همچون شبکه isdn، ویپ، آموزش راه اندازی تلفن گویا رایگان و خرید خدمات مختلف تلفنی همچون تلفن گویا با واحد فروش شرکت معتبر ماهان ویپ تماس گرفته و نیز از آخرین تحولات روز دنیای دیجیتال باخبر شوید. برای اطلاع از آخرین اخبار ویپ به لینکدین ماهان ویپ سر بزنید.

کلام پایانی

pstn چیست؟ با توجه به مطالب گفته شده pstn که مخفف عبارت public switched telephone network  و به معنی ” شبکه تلفن عمومی سوئیچ شد” است یک بستر ارتباطی بر پایه امواج آنالوگ می‌باشد که با ارسال مستقیم پالس‌های پیوسته از طریق کابل‌های مسی و ترجمه ان پالس‌ها در مقصد یک ارتباط صوتی را ایجاد می‌کند. با پیدایش و گسترش کدهای دیجیتالی و در میان آمدن کامپیوترهای مدرن و نیز اختراع و راه اندازی دستگاه voice switch اغلب تلفن‌ها نیز مدرنیزه و دیجیتالی شدند.تا isdn جایگیز مناسبی برای pstn شود.

سوالات پرتکرار

  1. تفاوت PSTN با ISDN چیست؟

مهمترین تفاوت این دو بستر مربوط می‌شود به الگوی ساختاری آنها که در pstn از جنس امواج آنالوگ است و در isdn از نوع کدهای دیجیتالی. پس در یک عبارت ساده فرق PSTN با ISDN در زیرساخت آنالوگ و دیجیتالی بودن است.

  1. Pots چیست؟

Pots یک سیستم تلفنی انتقال صدا است که به صورت آنالوگ و با استفاده از جفت سیم‌های پیچ خورده مسی ایجاد ارتباط می‌کند.این فناوری همان خطوط تلفنی است که در خانه‌ها از قدیم داشته و داریم.

  1. ویپ چیست؟

voip مخفف عبارت  voice over internet protocol است، که یک تکنولوژی پیشرفته عصر ارتباطات به حساب می‌آید. این تکنولوژی به شما امکان صحبت به وسیله اینترنت را می‎دهد.به همین دلیل به تلفن‌های ویپ ip phone  یاwebphone  نیز می‎گویند زیرا با استفاده از این تلفن‌های فیزیکی و با استفاده از ویپ می‎توانید تماس تلفنی برقرار کنید.

  1. با تمام صحبت‌های بالا و با توجه به تعریف pstn به نظر شما بهترین جایگزین برای PSTN چیست؟

همانطور که در لابلای مطالب متوجه شدید بهترین جایگزین pstn با توجه به تشابه موارد استفاده ویپ و istn است.

پیمایش به بالا