02187273

پروتکل های voip

پروتکل های voip چیست و پرکاربردترین پروتکل های ویپ کدامند؟

پروتکل های voip چیست و چگونه در ایجاد یک ارتباط به ما کمک می‌کنند؟ پرکاربردترین کدک‌های ویپ کدام است؟ با شرکت خدمات مرکز تماس ماهان ویپ همراه باشید برایتان از پیچ و خم‌های پروتکل rtp، مسیریابی، SIP و انواع پروتکل های ویپ VOIP خواهیم گفت.

تا اینجا برایتان از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا بسیار گفتیم، همانطور که در مباحث قبلی در تعریف ویپ چیست شرح دادیم که VOIP مخفف عبارت VOICE OVER INTERNET  است که آن را VOIP می‌خوانند. اما یادتان هست گفتیم VOIP چیست؟ برای آن دسته از دوستانی که یادشان نیست VOIP چیست قبل ازپرداختن به مبحث پروتکل VoIP چیست باید بگوییم؛

ویپ چیست؟

VOICE OVER INTERNET به معنی انتقال صدا بر بستر شبکه دیتا که آن را IP نیز می‌نامند است. یا به عبارت ساده تر جدیدترین تکنولوژی ارتباطی که از شبکه‌های کامپیوتری برای انتقال مکامله تلفنی صوتی و تصویری استفاده می‌شود را ویپ VOIP می‌نامند.

در اصل این فناوری نوظهور می‌تواند جایگزین خوبی برای تلفن‌های سنتی و سانترال‌های قدیمی باشد که با سیم و کابل‌های مسی انتقال صدا می‌داند. همانطور که همه می‌دانیم تلفن‌های قدیمی محدودیت‌ها و هزینه‌های زیادی داشتند که با پیدایش پروتکل های voip و SIP نه تنها این محدودیت‌ها از بین رفت که امکانات و مزیت‌های بسیاری با خود به همراه دارد. جالب است بدانید شرکت مخابرات نیز برای انتقال ترافیک تلفنی از مراکز مختلف از سیستم VOIP و پروتکل SIP بهره می‌برد. برای اطلاع از هزینه راه اندازی voip باکارشناسان ما تماس بگیرید.

ویپVOIP سیستمی است که برای مکالمات تلفنی خود از ترکیب فناوری دیجیتال و اینترنت استفاده می‌کند. بهترین کاربرد سیستم تلفنی ویپVOIP در زمینه کسب و کار و تجارت است زیرا هر تماس کارمندان بر بستر شبکه و از طریق اینترنت برقرار خواهد شد و نیازی به خط تلفن شهری یا گوشی خاصی نیست همچنین از طریق پروتکل های voip می‌توان ارتباط کامپیوتر به کامپیوتر را بر بستر اینترنت راحتتر فراهم کرد.

مقاله مرتبط: ویپ چیست ؟

پروتکل های تلفن اینترنتی voip

پروتکل های مبتنی بر ویپ

کلمه protocol  به چه معنی است؟ پروتکل یعنی مجموعه‌ای از قانون‌ها، بایدها و نبایدها در خصوص یک مورد پس پروتکل های voip یعنی مجموعه قوانین و مقرارات به جهت برقراری ارتباطات. در حوزه مخابرات و سیستم‌های تلفنی پروتکل VOIP یا ارتباطی تعدادی قانون و مقرارات است که به شما اجازه می‌دهد دو یا چند سیستم را با سخت افزاری خاص به هم وصل کنید. پروتکل های VOIP مجموعه‌ای از قوانین، ترکیب، مفاهیم، همزمان سازی، خطاها‌ی ممکن و روش‌های اصلاح را مشخص می‌کند. انواع پروتکل های VOIP توسط سخت افزار یا نرم افزا ریا ترترکیبی از هر دو اجرا می‌شود.

از انواع پروتکل VOIP برای تبادل پیام‌های متنوع با قالب‌های تعریف شده برای سیستم استفاده می‌شود. در این سیستم هر پیام معنی مخصوص به خود را دارد. پروتکل های voip انواع مختلفی دارند که به صورت جداگانه به آن اشاره کردیم اما بد نیست درخصوص بعضی از آنها به طور دقیق‌تر صحبت خواهیم کرد. اگر به دنبال به روز ترین و بهترین نرم افزار های ویپ هستید نرم افزار مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ را از دست ندهید.

انواع پروتکل های voip

پس از یاداوری مباحث قبلی در خصوص “ویپ VOIP چیست” لازم است بدانیم هر کدام از پروتکل های voip به چه کاری می‌آیند. اگر خاطرتان باشد در مباحث قبلی برایتان گفتیم انواع پروتکل های voip عبارتند از؛ پروتکل RTP، پروتکل IAX، پروتکل H.323، پروتکل SIP، پروتکل UNISTIM، پروتکل MGCP و …. در این مقاله تصمیم داریم به صورت مفصل‌تر به توضیح پروتکل SIP و پروتکل RTP بپردازیم و پس از آن می‌خواهیم بدانیم ATA چیست و چه کاربردی دارد!

در تعریف ویپ خواندید که راه اصلی برقراری ارتباط در ویپ ، آی پی یا پروتکل های اینترنتی می باشد. پروتکل های اینترنتی ، در نقش همان خطوطی سیم های مسی هستند که در تلفن های سنتی استفاده میشود. اما پروتکل های ویپ ، بر حسب کاربردهای ویپ که قبلا معرفی شد ، متفاوت هستند. نیاز است که با انواع پورتکل ها آشنا شوید تا بتوانید پروتکل متناسب با زمینه کاری خود را بشناسید.

در ابتدا با انواع پروتکل های موجود و دسته بندی آن ها آشنا میشوید. سپس به صورت خاص با معروف ترین پورتکل های ویپ بحث را ادامه می دهیم.
انواع پروتکل های ویپ
(RTP (RTCP
SRTP
SDP
IAX
H.323
MGCP
SIP
H.248
RTP

پروتکل های تلفن اینترنتی ویپ

پرکاربردترین پروتکل های ویپ

H.323
Sip
MGCP
پروتکل های نامبرده ، نسبت به سایرین ، بیشترین استفاده را دارند. هر چند که هریک از پروتکل ها اهداف خاصی را دنبال می کنند و برای طرح های مخصوص به خود هستند.
پروتکل H.323 ، یکی از پروتکل ویپ برای جلساتی که نیازمند ارتباطات صوتی و تصویری ویژه هستند می باشد. خود این پروتکل به تنهایی از سه بخش H.225 ( جهت ثبت اطلاعات و احوال ) ، H.225 ( جهت کنترل تماس ها ) و H.245 تشکیل شده است.
پروتکل SIP، برای انتقال پیام ها به صورت لحظه ای می باشد. از این پروتکل به عنوان پروتکل شروع جلسه یاد میشود. این پروتکل ویپ به خودی خود از 4 نهاد اصلی تشکیل شده است:
UAC ، UAS ، پروکسی سرور و ریدایرکت سرور.
جلسات مبتنی بر ارتباطات چند رسانه ای با استفاده از این پروتکل مدیریت میشوند.
این پروتکل از 5 مسیج اصلی تشکیل شده است که خاص جلسات است.
پروتکل MGCP نیز به عنوان پروتکل دروازه کنترل چندرسانه ای خوانده میشود. این پروتکل به خطوط PSTN معمولی که تلفن های سنتی روی آن قرار میگیرند ، متصل میشود.

معرفی انواع پروتکل های VoIP

ماهان ویپ بهترین در ارتباطات

ماهان ویپ با ارائه خدمات مبتنی بر مدیریت مرکز تماس بهترین تجهیزات و نرم افزارها را با به صرفه ترین قیمت به شما ارائه می‌دهد. شما می توانید به روز ترین اخبار و فناوری های مرکز تماس را در سایت ماهان ویپ مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر پشنهاد می‌کنم لینکدین ماهان ویپ را دنبال کنید.

سخن آخر

به طور کلی اجزای فناوری VoIP باید با یک زبان شناخته شده که همان پروتکل است با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در این مقاله سعی شده است تا انواع پروتکل های VoIP را معرفی کنیم. در صورت وجود هرگونه سوال یا مشکل می توانید با کارشناسان ماهان ویپ تماس بگیرید.

پیمایش به بالا