02187273

بررسی مشکلات خطوط سیپ ترانک با مرکز تماس ماهان ارتباط

بررسی مشکلات خطوط سیپ ترانک با مرکز تماس ماهان ارتباط

با توجه به افزایش استفاده از خطوط تلفن دیجیتال در میان مشتریان ماهان ارتباط و بروز مشکلاتی چون قطعی  یکطرفه شدن و برخی از مشکلات دیگر در استفاده از این خطوط ، برآن شدیم راههای بررسی و رفع اشکال را در قالب این آموزش ارائه دهیم .

 

انواع خطوط دیجیتال :

خطوط دیجیتال که با نام های E1 ، SIP Trunk ، SIP Phone ، NGN و غیره شناخته می شوند توسط مخابرات و یا توسط سرویس دهنده های خصوصی دارای مجوزهای رسمی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر بستر های مختلفی چون DSL ، Fiber optic lines و Wireless ارائه می شوند.

 

 مشکلات خطوط E1

مشکلات مرسوم در این خطوط ضعیف شدن صدا در ورودی و خروجی ، قطعی-وصلی و شنیده شدن صدای نویز در حین مکالمه است.

در تمام خطوط دیجیتال ممکن است افت کیفیت پهنای باند باعث قطعی و وصلی یا بریده بریده شدن صدا در حین مکالمه شود ، برای آشنایی با راههای بررسی و رفع اینگونه مشکلات اینجا کلیک کنید.

وجود نویز روی خطوطE1  می تواند داخلی و یا خارجی باشد.

نویز داخلی به دلیل استفاده از کابل نامناسب از سرخط ورودی تا مودم ، استفاده از سوکت های نامناسب و بی کیفیت ، هم مسیر بودن کابل تلفن با برق در داخل ساختمان و وجود اتصالات بیش از حد در مسیر کابل کشی و قدیمی بودن یا معیوب بودن مودم یا بالن باشد که باید تمام این موارد به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

نویز خارجی اغلب به دلیل اتصالات نامناسب مخابراتی از مبدا تا مقصد به طور مثال در پست ها و کافوهای مخابراتی و یا پارگی خطوط در مسیر باشد که برطرف کردن این مشکل تقریبا غیر ممکن است اما در حال حاضر زیرساخت کابل مسی با فیبر نوری در مناطق مخابراتی مختلف به تدریج در حال جا به جایی است.

اشکال در اتصالات فیزیکی بین Modem با Balun و PBX و یا خرابی تجهیزات مثل Modem و Balun نیز میتواند باعث مشکلات در حین مکالمه شود که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

مشکلات خطوط SIP Trunk  و SIP Phone مخابراتی

در خطوط سیپ ترانک اغلب نویز باعث افت کیفیت پهنای باند و بریده بریده شدن صدا می شود و در اینجا نویز شنیداری به صورت خش خش وجود ندارد.

راه های بررسی و برطرف کردن این مشکلات همانند خطوط E1  است با این تفاوت که در این نوع خطوط به دلیل نبودن Balun و Voice Gateway یا PRI Card ، مشکلات ناشی از این تجهیزات نیز وجود نخواهد داشت.

در این خطوط مشکلاتی همچون یکطرفه شدن و یا رجیستر نشدن خط وجود دارد که باید در ابتدا در خصوص SIP Trunk با شماره 2010 و در خصوص SIP Phone  با شماره 2020 تماس بگیرید و یا از طریق سامانه https://2010.tci.ir   اقدام به ثبت تیکت نمایید.

 

مشکلات خطوط NGN

در این خطوط اغلب مشکلاتی چون پهنای باند و شبکه داخلی می تواند تماس ها را دچار اختلال یا قطعی کند

این خطوط روی بسترهای مختلف شبکه ای مانند ADSL ، LTE و Wireless و توسط سرویس دهنده های خصوصی ارائه می شوند

یکی از مشکلات این خطوط رجیستر نشدن آنها است که در این خصوص ابتدا باید از ارتباطات شبکه ای داخلی مانند Routing و  Firewall اطمینان حاصل کرد و سپس با سرویس دهنده تماس گرفته و تیکت ثبت شود

سرویس دهنده های مختلف هر کدام سیاست های خاص خود را در خصوص رجیستری خطوط NGN دارند و هر کدام پارامترهای مختلفی را تنظیم می کنند که باید در خصوص این تنظیمات نیز اطمینان حاصل کرد

در پایان هر کدام از این موارد به نتیجه نرسید و مشکل از سمت سرویس دهنده نبود با شماره 87273 تماس حاصل کرده و مشکلات خود را با واحد پشتیبانی ماهان ارتباط در میان بگذارید.

 

 

پیمایش به بالا