02187273

امنیت voip

نقش امنیت voip در استفاده از تلفن های مدیریت مرکز تماس

امنیت voip یعنی چی؟ چه تهدیداتی ممکن است در برابر امنیت voip قرار گیرد؟چرا تامین امنیت voip اهمیت دارد؟ با ماهان ویپ همراه باشید تا به صورت مفصل در خصوص این که امنیت voip چیست و چه روش‌هایی برای بالابردن آن وجود دارد صحبت کنیم.

در هر حوزه و زمینه‌ای که وارد شویم، مبحث مهم، امنیت است. در سیستم ارتباط سازمانی (ویپ voip) نیز امنیت و security در برابر حمله‌های سایبری از جانب هکرهای خطرناک بسیار مهم است. از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی و فناوری سیستم تلفن voip جای ارتباط تلفنی سنتی را در تمام اورگان‌ها گرفته است، مبحث نحوه تامین امنیت ویپ به وجود آمده است.

حفظ حریم شخصی برای همه افراد بسیار مهم است، به طور قطع هیچ کس دوست ندارد که در هنگام مکالمه با شخص دیگر، نفر سومی به صورت مخفیانه مکالمه را گوش دهد. به همین دلیل است که امنیت شبکه voip مهم است.

اما چگونه امنیت voip را بالا ببریم؟ اصلا قبل از آن، خطرات و حملات مطرح در ویپ کدام‌اند؟ با شرکت خدمات ویپ ماهان ویپ همراه باشید تا باهم بفهمیم امنیت در voip چگونه امکان پذیر است.

چگونه امنیت voip را بالا ببریم

بررسی امنیت voip؛ انواع حملات ویپ

این طور شایع است که وقتی صحبت از امنیت voip می‌شود ناخواسته تمام افکار به سمت حملات سایبری و عملیات مخربانه هکرها می‌رود، اما حملات و تحدیدات در خصوص سیستم voip صرفا از خارج سیستم نیست! در ادامه به بیان بزرگترین تهدیدات امنیتی در ویپ خواهیم پرداخت.

اگر به دنبال با کیفیت ترین تجهیزات ویپ میگردید خدمات مدیریت مرکز تماس ماهان ویپ همواره در کنار شماست

حملات داخلی در ویپ؛

گاهی پیش می‌آید که شخصی از درون سازمان که به لایه های امنتی voip دسترسی دارد؛ یعنی نام کاربری و رمزهای مربوط را می‌داند، به منظور سواستفاده شخصی یا برای اهداف خرابکارانه اقدام به هک کردن سیستم می‌کنند. این اشخاص می‌توانند با استفاده از بدافزارها یا دستکاری سیستم voip به اطلاعات دست پیدا کنند. به این سبک خطرات، حملات داخلی در ویپ می‌گویند.

حملات خارجی در ویپ؛

در خصوص کسب و کارهایی که بسیار موفق هستند، همیشه این خطر وجود دارد که رقبا یا اشخاصی که چشم دیدن موفقیت آنها را ندارند تلاش کنند تا به هر راه و روشی با غلبه بر امنیت شبکه voip وارد سیستم تلفنی آنها شده تا بتوانند رمز موفقیت این مرکز را بدست آورند یا به نحوی با ایجاد خرابکاری باعث شکستشان شوند. فعالیت هکرها برای شکستن رمزگذاری یا security سیستم ویپ نمونه‌ای از حملات خارجی در ویپ است.

بزرگترین تهدیدات امنیتی در ویپ

از دیگر حملات مطرح در ویپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

حمله man in the middle چیست؟

زمانی که یک تجاوز بدون اطلاع هیچ یک از طرفین مکالمه، بتواند پیام‌ها را بخواند یا تغییر دهد حمله‌ای به نام  man-in-the- middle صورت گرفته است. از انواع این نوع حملات به لایه های امنیتی voip می‌توان به استراق سمع، جعل بسته و تکرار اشاره کرد. این قبیل تهدیدات امنیت voip ، قابل اعتماد بودن یا یکپارچگی این سیستم را زیر سوال برده و سبب می‌شوند تا بسته‌های صوتی در دست افراد مختلف قرار گیرد. برای اطلاع از قیمت voip کلیک کنید.

حمله فارمینگ در ویپ چیست؟

از جمله حملات مطرح در ویپ این است که یکی به منظور دستیابی به اطلاعات از طریق یک صفحه وب و پست الکترونیکی، و با یک درخواست به ظاهر معمولی و قانونی، به مشتری متصل شده، به واسطه آسیب پذیری dos برای گمراه نمودن ارتباط، اقدام به سرقت می‌کند. می‌دانید یکی دیگر از انواع حمله فارمینگ در ویپ چیست؟ در نوع دیگر از انواع حملات ویپ این است که با گمراه نمودن تعداد زیادی از شماره‌ها به یک ناحیه خاص سعی می‌کنند در سرویس دهی ایجاد اختلال کنند.

حمله بات نت در ویپ چیست؟

در این نوع حمله، به منظور راه‌اندازی یک تجاوز و ایجاد یک اختلال در سرویس‌دهی هکر یا مهاجم چندین سیستم آسیب پذیری را جستجو می‌کند سپس در فرایند جستجو که به صورت اتوماتیک و خودکار از طریق سیستم‌های ازز راه دور انجام می‌شود، برای توقف سیستم سوء استفاده می‌کند. در این راستا هکر یا مهاجم برنامه کنترل از راه دور را که با نام بات شناخته می‌شوند به سیستم ارسال می‌کند. پس از نشستن بات بر سیستم، دستگاه آماده پذیرفتن دستورات می‌شود.

حمله تلفن تقلبی در ویپ چیست؟

در این قبیل حمله‌ها، کاربر از سیستم voip  برای برقراری یک تماس غیر مجاز استفاده می‌کند.

حمله ازدحام ناگهانی در ویپ چیست؟

ازدحام ناگهانی یعنی درخواست های بی‌شماری به صورت ناگهانی به سیستم ارسال شوند. این درخواست‌ها از نوع حمله dos است.این قبیل اتفاقات قادراند سیستم‌های voip را تحت فشار قرار دهند.

حملات دسته های ولگرد در ویپ چیست؟

وقتی افراد در لباس مهاجمین با هدف دستیابی به تجهیزات و داشته‌های فرد دیگری اقدام به خرابکاری می‌کنند، اصطلاحا سیستم تلفنی ویپ دچار حملات دسته‌های ولگرد شده است.در این تجاوز، مهاجم از طریق اضافه کردن یک دسته جدید از برنامه‌های کاربردی در voip هویت دیجیتالی شخصی را جعل کرده و مکالماتی را مورد استراق سمع قرار می‌دهد.به دلیل این که مهاجم یا مهاجمین به صورت غیرقانونی به شبکه ip دسترسی پیدا کرده‌اند، این نوع حمله برای امنیت voip نوعی تهدید محسوب می‌شود.

مقاله مرتبط: استانداردهای مرکز تماس

لایه های امنیتی voip

بررسی امنیت voip؛ راهکار افزایش امنیت ویپ

تا اینجا در مبحث بررسی امنیت voip با بزرگترین تهدیدات امنیتی در ویپ آشنا شدیم. اما بعد از آشنایی با خطرات امنیت شبکه voip نحوه تامین امنیت voip چگونه است؟ یا به عبارتی دیگر روش افزایش امنیت ویپ چیست؟ در ادامه برای این منظور در مطالبی را بیان کرده‌ایم.

  • امنیت voip؛ در قدم اول باید در مورد قدرت تیم فنی و پشتیبانی شرکتی که از آن خدمات voip را خریداری کرده‌اید تحقیق کنید.
  • امنیت voip ؛ در مرحله بعد لایه‌های امنیتی voip متفاوت‌اند، دقت شود که در ابتدا با برنامه‌های نرم افزاری تا حدود 60 درصد از امنیت ویپ خود را بالاببرید، و سپس برای بالاتر بردن این رقم با استفاده از سخت‌افزار اقدام کنید.
  • امنیت voip ؛ در آخر کار برای جلوگیری از حملات داخلی در ویپ، حملات خارجی در ویپ و دیگر حملات مطرح در ویپ لازم است در نگهداری از اطلاعات خود بسیار مراقب باشید سعی کنید در رمزگذاری از رمزهای قوی برای ورود به سیستم voip، پروتکل sip و…و استفاده کنید.تا هکرها نتوانند راحت آن را حدس زده و ایجاد خطر برای امنیت voip و مرکز تلفنی شما داشته باشند.

بررسی امنیت voip؛ پروتکل sbc در امنیت voip

Sbc مخفف عبارت Session Border Controller است که همچون یک فایروال در کامپیوتر عمل می‌کند. این سیستم مانع از نفوذ در مرکز تلفنی شما شده و باعث بالا رفات امنیت voip می‌شود.

امنیت در استفاده از ویپ

تمام تهدیداتی که برای یک شبکه داخلی روی بستر سیم یا بی‌سیم وجود دارد در مورد ویپ هم دیده می‌شود و از این نظر لازم است شبکه داخلی امنیت کافی داشته باشد تا ویپ نیز از مزایای آن بهره‌مند شود.

به طور کلی شنود ویپ چندان پیچیده نیست و حتی با کمک راه‌حل‌های نرم‌افزاری می‌توان به طور مخفیانه محتوای مکالمات را شنود کرد اما این در حالتی است که راهکار امنیتی برای شبکه اتخاذ نشده باشد. از راه‌حل‌های موجود برای ارتباط میان دفاتر، استفاده از VPN‌ و به‌کارگیری الگوریتم‌های رمزنگاری و IPsec است. این راه‌حل‌ها به معنی عدم نیاز به مقاوم‌سازی شبکه نیست و راه‌حل‌هایی مثل فایروال جای خود را دارند. البته این سرویس‌ها معمولا در ترکیب با روش‌های امنیتی فایروال‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و لازم است نرم‌افزار یا پنل کنترل سخت‌افزاری دیوار آتش به درستی تنظیم شده باشد.

ماهان ویپ

شرکت معتبر ماهان ویپ بزرگترین ارائه دهنده سیستم‌های بروز ارتباطی در جهت بالابردن و افزایش سود سازمان‌ها و اداره‌های دولتی می‌باشد. سیستم‌هایی همچون VOIP، هوش تجاری یا business intelligence نمونه‌هایی از این موارد است. ماهان ویپ یکی از بروزترین و فعال‌ترین آنلاین شاپ‌ها در زمینه فروش انواع تکنولوژی روز دنیا است. شما می‎توانید هرآنچه از انواع خدمات ارتباطی همچون تلفن‌های آی پی، سیستم تلفن voip و… را از ماهان ویپ دریافت کنید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های بیشتر در زمینه آموزش راه‌اندازی تلفن گویا و خرید خدمات مختلف تلفني همچون تلفن گویا با واحد فروش شرکت معتبر ماهان ویپ تماس گرفته و نیز از طریق وبسایت این شرکت از آخرین تحولات روز دنیای دیجیتال باخبر شوید. برای اطلاعات بیشتر اینستاگرام ماهان ویپ را دبال کنید.

حملات مطرح در ویپ

سخن آخر

در این مقاله با انواع حملات مطرح در ویپ آشنا شدیم و در خصوص بالابردن امنیت voip با هم صحبت کردیم. یکی از راه‌های افزایش امنیت voip  محدود کردن آدرس های ip در ویپ است.

سوالات پرتکرار

  • انواع حملات مطرح در ویپ کدامند؟

حملات داخلی در ویپ و حملات خارجی در ویپ

  • چگونه می‌توان امنیت voip را تضمین کرد؟

با استفاده از نرم افزار، سخت افزار و تلاش برای حفاظت از اطلاعات توسط رمزگذاری قوی.

  • محدود کردن دسترسی بر روی سرور میزبان در ویپ یعنی چه؟

مسدود کردن ترافیک از کشورهای خاصی بعنوان یکی از روش های ایجاد امنیت voip  است.

پیمایش به بالا